Szegedi fejlesztések: Kormányzati beavatkozás a tervekbe és a BYD akkumulátor-innovációja

A magyar kormány kiemelt beruházássá nyilvánította több, a szegedi BYD-gyárhoz kapcsolódó fejlesztést, beleértve az M43-as autópálya építését is, amelyek egyszerűsített hatósági eljárások révén valósulhatnak meg.

A közlekedésfejlesztés terén jelentős változásokat hoz a kormányzati döntés. Az 5-ös számú főút és az M43-as autópálya közötti szakasz fejlesztése, valamint az 502-es számú főút meghosszabbítása kiemelt jelentőségű beruházások közé került. Szegeden további infrastrukturális fejlesztések is kiemelt figyelmet kapnak, mint például a Vértói úti vasúti átjáró átalakítása és az ipari park vasúti kapcsolatának fejlesztése.

A víziközmű-beruházások területén is fontos lépések történnek. A Szeged Ipari Park ivóvízellátásának és szennyvízelvezetésének fejlesztése közérdekű beruházásként valósul meg, a Csongrád-Csanád Vármegyei Kormányhivatal főispánjának koordinációjával. A rendeletmódosítások értelmében ezek a beruházások a már folyamatban lévő közigazgatási hatósági ügyekben is alkalmazandók, céljuk a projektek gyorsabb és hatékonyabb kivitelezésének elősegítése.

A BYD gyárépítésével kapcsolatosan is történtek fejlesztések. A kínai autógyártó a területet eredetileg a Pick számára építendő új üzem helyett vette át, miután a Pick terveit elvetették. A BYD fokozatosan kért és kapott alapozási engedélyeket a területre, amely mára teljesen "betelt", így az új gyártórészleg az M43-as autópálya mentén további területeken helyezkedik majd el, közelebb a béketelepi Liliom Lakóparkhoz.

Az épülő BYD-gyár acél csarnokelemeivel érkezett meg az első vasúti szállítmány a szegedi PSP Terminalra. Az építési anyagokat Kínából hajón szállítják európai kikötőkbe, majd onnan vasúton érkeznek Szegedre. Az első szállítmányt hamarosan újabb négy hajónyi acélszerkezet és két-háromezer konténer építési anyag követi augusztustól év végéig. A következő három évben legalább négymillió tonna ömlesztett árut juttatnak el közvetlenül az autógyár területére.

A BYD nem csak a gyártókapacitás terén terjeszkedik, hanem az akkumulátor-technológiában is jelentős előrelépést ért el. Az új "BYD Blade Battery" második generációját tervezi bevezetni, amely lítium-vas-foszfát alapú és 6C töltési technológiára képes. Ez azt jelenti, hogy az akkumulátor hatszor nagyobb töltési teljesítményt érhet el, mint amennyi kilowattóra kapacitással rendelkezik, lehetővé téve az 80 százalékos töltöttségi szint elérését akár tíz perc alatt. A BYD 2024 második felében tervezi piacra dobni az új generációs akkumulátorait, amelyek jelentős előnyt jelenthetnek az elektromos járművek terén.

A gyár működésének kezdetén napi kétszáz konténert tervez fogadni, ami a későbbieknek háromszázra is emelkedhet. Az első évben százötvenezer, majd a további években évi háromszázezer kész autó szállítását is vasúton tervezik. A gyár 1400 vendégmunkását befogadó konténerváros kinézetéről további információk a hivatkozott oldalon találhatók.

Elengedhetetlen a terminál és a vasúthálózat fejlesztése

A PSP Terminál komplett szolgáltatást nyújt a vasúti szállítástól a termináli szolgáltatáson át a közúti kiszállításig. Az építkezés és a gyár későbbi, folyamatos működésének biztosítása érdekében folyamatosan fejlesztik a terminált. „A növekvő konténerforgalom elvárásaihoz igazítottuk az elegyfeldolgozási technológiát, a meglévő reach stracker mellé hamarosan érkezik egy új üres konténerrakodó targonca is. A terminál informatikai rendszerét újabb kamerákkal egészítjük ki, ami a konténerek azonosítását és a nyilvántartását segíti. A közúti kiszállítások és átadások pontos dokumentálását valós idejű időbélyeggel és GPS-koordinátákkal alátámasztott, elektronikus átadási bizonylattal tudjuk biztosítani” – mondta Kovács Attila, a terminál ügyvezető igazgatója.

A Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ) rámutat, hogy az autó- és akkumulátoripari beruházások felfutása elengedhetetlenné teszi a vasúti infrastruktúra haladéktalan fejlesztését, egyrészt a meglévő pályák karbantartását, a lassújelek megszüntetését, valamint a V0 vasúti elkerülő építését. „A vasúti fejlesztések elmaradása a már most is túlterhelt közúthálózatra szorítja a bővülő forgalmat, növelve a környezetterhelést és a balesetveszélyt" - áll a közleményben.