Román lakáspiaci visszaesés és a magyar cégek kiszorulása

Az év első négy hónapjában jelentős, 23,6 százalékos csökkenést szenvedett el a lakásépítés volumene Romániában, amit az Országos Statisztikai Intézet (INS) adatai is alátámasztanak. Az építőipari termelés általános csökkenése mellett azonban az infrastrukturális beruházások és a nem lakóépület rendeltetésű ingatlanok terén növekedést tapasztaltak.

Az év első négy hónapjában a nyers adatok szerint az építőipari termelés 0,2 százalékkal maradt el az előző év azonos időszakának teljesítményétől. Ezzel szemben az infrastrukturális beruházások 11,2, a nem lakóépület rendeltetésű ingatlanok pedig 4,3 százalékos növekedést mutattak.

Az ingatlanpiac gyengélkedését elsősorban a kormány által bevezetett adóemelés okozza. Az új építésű lakások áfa-terhelése idéntől 5-ről 9 százalékra emelkedett, ami jelentős terhet ró az építőiparra és a lakásvásárlókra egyaránt.

A naptárhatástól megtisztított adatok szerint az építőipari termelés 2,6 százalékkal csökkent az év első négy hónapjában. Ugyanebben az időszakban a lakásépítésben 23,8 százalékos visszaesést regisztráltak, míg az infrastrukturális beruházások és a nem lakás rendeltetésű épületek terén 11,2, illetve 4,7 százalékos növekedést észleltek.

Április hónapban az építőipar teljesítménye éves összevetésben a nyers adatok szerint 16,2, a naptárhatástól megtisztított adatok szerint pedig 13,1 százalékkal nőtt. Az előző havihoz viszonyítva a nyers adatok szerint 10,3, a naptárhatástól megtisztítva 8 százalékkal emelkedett.

A magyar piacot érintő fejlemények között megemlítendő, hogy a csomagautomaták piacán is elindult a konszolidáció. A Foxpostot a Wallis Csoport és a Trueway értékesítette a cseh Packetának, amely tranzakció jóváhagyása után több mint 2000 automatával fog rendelkezni Magyarországon, ezzel megelőzve a jelenleg 1800 automatát üzemeltető GLS-t. Emellett a romániai eMag logisztikai vállalata 80 százalékos tulajdonrészt szerzett a Fürgefutár.hu-ban és felvásárolta a 700 Pick Ponttal rendelkező Sprinter Futárszolgálatot is. Ezek a lépések azt jelzik, hogy a magyar cégek egyre inkább kiszorulnak a piacról, hiszen csak a Magyar Posta maradt magyar tulajdonú szereplőként a szektorban.

Ez a tendencia különösen fontos, tekintettel arra, hogy tavaly az online vásárlók 21 százaléka választotta a csomagautomatákat a megrendelt termékek átvételére, és a piaci előrejelzések szerint ez az arány öt éven belül 35 százalékra fog emelkedni. A szektor jövőjéről a HVG hetilap legújabb számában vagy a hvg360-on olvashatnak részletesen.