Új szabályok a repülési kibocsátásokra, de nem mindenki érintett

Az Európai Unió új szabályozást tervez bevezetni a légitársaságok kibocsátásainak jelentésére, azonban a hosszú távú járatok mentességet élvezhetnek e kötelezettség alól, köszönhetően a nagy légitársaságok lobbitevékenységének.

Az Európai Bizottság által kidolgozott terv értelmében a légitársaságoknak 2025 januárjától kell majd jelenteniük a klímaváltozáshoz való hozzájárulásukat, amely nem csak a szén-dioxid, hanem a korom, a nitrogén-oxid és a vízgőz kibocsátását is magában foglalja. Ez a lépés a repülésbiztonsági hivatal álláspontját tükrözi, miszerint ezek a kibocsátások hasonlóan befolyásolják a globális felmelegedést, mint a szén-dioxid.

A Reuters információi szerint a hosszú távú járatok, amelyek Európán kívüli célállomásokra vagy onnan indulnak, két évig mentesülhetnek a jelentési kötelezettség alól. Ez azt jelenti, hogy 2027-ig csak az Európán belüli járatok esetében kötelező a kibocsátások jelentése, ideértve a brit és svájci útvonalakat is.

A mentesség pontos indokáról nem esik szó a tervezetben, de a jelenlegi uniós szabályokhoz hasonlóan, amelyek szerint a légitársaságoknak csak az Európán belüli járatok szén-dioxid-kibocsátását kell jelenteniük és díjat fizetniük, a mentesség a 2026-ban esedékes újraértékelésig érvényben maradhat.

A javaslatot illetően megosztott a vélemény az iparágban. Míg a Nemzetközi Légiközlekedési Szövetség (IATA) támogatja a hosszú távú járatok mentességét, addig a rövidebb távokon működő diszkont légitársaságok, mint a Ryanair és az easyJet, úgy vélik, hogy a jelentési kötelezettség minden járatra, beleértve a hosszú távúakat is, ki kellene terjednie.