A magyarok tévhitei az elektromos autózásról

Az elektromos autók piacának növekedése ellenére a magyar fogyasztók sokkal szennyezőbbnek tartják ezeket a járműveket, mint amennyire valójában azok. A Bosch által végzett kutatás rávilágított, hogy a magyarok többsége nem ismeri fel az elektromos hajtás környezeti előnyeit, és jelentős félreinformáltság tapasztalható az energiahatékonyság tekintetében is.

A Bosch által megrendelt közvélemény-kutatás eredményei szerint a magyarok csak részben vannak tisztában az elektromos autók környezetbarát mivoltával, és csupán a megkérdezettek negyede ismeri fel, hogy a belső égésű motorral szerelt autók sokkal szennyezőbbek az elektromosoknál. A kutatásból az is kiderült, hogy a benzines és dízel autók energiafelhasználási hatékonysága mindössze 10 százalék, míg az elektromos autóké több mint 70 százalék, de ezt csak minden tizedik megkérdezett tudta.

A gyártás és az ökológiai lábnyom

A Bosch csoport vezetői és szakértői egy pódiumbeszélgetésen tárgyalták a kutatás eredményeit, és több tévhitet is cáfoltak. Szászi István, a cég magyarországi és az Adria régióban tevékenykedő vezetője kiemelte a technológiai diverzitás fontosságát, és azt, hogy a választott technológia függ a felhasználás módjától.

Az elektromos autók gyártása valóban szennyezőbb, de az ökológiai lábnyomuk a használat során folyamatosan csökken, és egy ausztrál tanulmány szerint körülbelül 38 ezer kilométer után válik a belső égésű motorral szerelt autóknál szennyezőbbé.

A hajtástechnológiák jövője

A Bosch szakértői szerint a jövő hajtástechnológiái között szerepel az elektromos, a hibrid, a hidrogénhajtás, valamint a szintetikus üzemanyagok használata. Ezek közül a tisztán elektromos és a hibrid hajtás már bevezetésre került a szériagyártásba, de a társadalmi tapasztalatok hiánya miatt sok tévhit él a köztudatban.

Gergen Péter, a Bosch elektromobilitásért és járműdinamikáért felelős magyarországi alelnöke szerint a technológiai diverzitás a különböző hajtástechnológiák előnyeinek kihasználását jelenti különböző területeken. Horváth Csongor, a Bosch Budapesti Fejlesztési Központ senior szakértője hozzátette, hogy az elektromos autók energiahatékonysága kiemelkedő, mivel a kezdeti energia 73 százaléka hasznosul.

Az elektromos autók hatótávja és a geopolitikai kockázatok

Az elektromos autók hatótávja jelentős tényező az elterjedés szempontjából. Az USA-ban az elektromos autók medián hatótávolsága körülbelül 500 kilométer, és a becslések szerint ez 2030-ra elérheti a 700 kilométert is.

A geopolitikai kockázatok és az anyagok elérhetősége is fontos szempont az elektromobilitásban. Szászi István szerint a Bosch-nál folyamatosan kutatják, hogyan csökkenthető a geopolitikai függőség, például az alumínium alkalmazásával az elektromos hajtásláncokban.

Az elektromos autók árazása és a jövő

Az elektromos autók magasabb ára a méretgazdaságosság hiányával magyarázható, de a technológia fejlődésével és a szériagyártás növekedésével ezek az árak csökkenhetnek. Az Európai Unióban 2035-től csak elektromos járművet lehet majd regisztrálni, de 2026-ban egy revízió során felülvizsgálják az előzetesen kitűzött célokat.

: A cikk megjelenését a Bosch támogatta.