A közoktatás helyzete és kihívásai

A Pedagógusok Szakszervezetének elnöke, Totyik Tamás szerint a 2023-as 2024-es tanév szomorú volt, és további béremelésre van szükség a közoktatásban.

A közoktatásban tapasztalható tanárhiányt a kormány vezénylésekkel, áthelyezésekkel és nyugdíjas visszafoglalkoztatással próbálja kezelni. Totyik Tamás elmondása szerint összesen 140 ezer tanár dolgozik a közoktatásban, de 16 ezer tanár hiányzik, és kilencezer nyugdíjas pedagógus is visszatér a pályára. A köznevelésre fordított kiadások GDP-arányosan az EU-átlag harmadát sem érik el, ami különösen a természettudományos órák tanárhiányában mutatkozik meg élesen.

A pedagógusok medián életkora 53 év, és a következő tizenkét évben a kollégák fele nyugdíjba fog menni. A felsőoktatásban a pedagógusképzést választók csupán egyötöde éri el a gyakornoki vizsgát, és a 30 év alatti tanárok aránya nem éri el az öt százalékot. A sajátos nevelési igényű gyermekek száma megtízszereződött, de a gyógypedagógusok száma nem nőtt arányosan, ami miatt a fejlesztésre szoruló gyerekeket nem tudják megfelelően támogatni.

A pedagógusok béremelése ellenére a szakszervezetek szerint további 3-4 százalékos béremelésre lenne szükség. A pedagógiai asszisztensek bére a garantált bérminimum körül alakul, és a szakszervezetek egy egyszeri 20 százalékos béremelést kezdeményeztek számukra.

A tanárok teljesítményértékelése új kihívást jelent, mivel a rendszer szubjektív elemeket tartalmaz, és nem ismert, hogy a jól teljesítők milyen anyagi elismerésben részesülnek majd. A közoktatásért felelős államtitkársággal folytatott egyeztetések a teljesítményértékelés és a NOKS-os kollégák fizetése körül forognak, valamint a tanárok terheinek csökkentése is prioritás.

A kompetenciamérés eredményei romlottak minden évfolyamon és tantárgyban, ami részben a covid generáció hatásának tulajdonítható. A tantervi stop elmaradása és az új digitális mérési rendszer bevezetése is hozzájárult a gyengébb eredményekhez. Az új Nemzeti Alaptanterv (nat) kapcsán a pedagógus szakszervezeteket nem vonták be a tárgyalásokba, és a tananyag harmadának eltávolítását javasolják az alsó tagozatban.

A Honvédségnél 55 éves korig teljesítő katonák áthelyezése az oktatásba is felveti a kérdést, hogy mennyire lesznek alkalmasak a pedagógiai feladatok ellátására. A következő tanévben várhatóan nyugodtabb időszak következik, de az új nemzeti alaptanterv és a teljesítményértékelési rendszer miatt éles helyzetek is kialakulhatnak.