"Engem nem zavar, ha meghalok egy fair versenyben, de ez így nem fair"

A Temu és a Shein teljesen felforgatták az európai online kereskedelmet, ami nemcsak a régiós szereplők, de az Árukereső.hu számára is érzékelhető változást jelent. David Chmelař, a Heureka Group vezérigazgatójával beszélgettünk a magyar online kereskedelmi piacról és a kínai trónkövetelőkről.

A koronavírus-járvány idején Magyarországon is megnőtt az e-kereskedelem, azonban az infláció és a csökkenő reáljövedelmek hatására az online szegmens is visszaesett. Chmelař szerint a magyar piac érettségét tekintve tévedés volt azt gondolni, hogy az online kereskedelem csúcsa 2021-ben egy új szintet jelentett, hiszen az emberek visszatértek az offline boltokba. A Heureka Group előrejelzései szerint az e-kereskedelem mélypontja 2023-ban volt, és 2024-ben várható a növekedés, amely akár kétszámjegyű is lehet. A kérdés az, hogy ebből ki fog profitálni, és Chmelař szerint könnyen lehet, hogy nem a hagyományos európai szereplők, hanem az agresszív kínai játékosok lesznek azok.

A logisztika fejlettsége és a konverziós ráta alacsonyabb szintje Magyarországon, mint Csehországban, szintén magyarázatot adhat az e-kereskedelem alacsonyabb penetrációjára. Emellett a félelem a csalásoktól és az adathalász támadásoktól is erőteljesebb Magyarországon, mint más országokban.

A Temu fél év alatt 13 százalékos részesedést ért el Magyarországon, és nemcsak másoktól vesz el vásárlókat, hanem újakat is szerez. A cég stratégiája, hogy töredékáron kínálja az ismert termékeket, ami a fizikai boltok, például a Pepco látogatóinak köréből is vonz vásárlókat.

Chmelař szerint a Temu sikerének semmi sem garantálja a folytatását, és előfordulhat, hogy az EU vagy az egyes országok közbelépnek a tisztességes verseny érdekében. A Temu üzleti modellje is kockázatokat rejt, például a Wired magazin szerint a cég jelenleg 30 dollárt bukik minden egyes megrendelésen, ami hosszú távon nem fenntartható.

A Heureka Group vezérigazgatója szerint a Temu megjelenése pozitív hatással van a helyi logisztikai szolgáltatókra, de felmerül a kérdés, hogy a cég létrehoz-e saját logisztikai szolgáltatót. A Google-lel fennálló vitájukról Chmelař elmondta, hogy a keresőóriás részben szövetséges, részben konkurens, és a vita az erőfölénnyel való visszaélésről szól. Az EU-nak március 6-ig kellett volna lépnie a Google erőfölényével szemben, de a cég nem tett eleget a követelményeknek.

Az Árukereső.hu célja, hogy a szolgáltatások túlmutassanak azon, hogy hol található a legolcsóbb termék, és segítséget nyújtsanak a szállítási díjak és lehetőségek, valamint a szolgáltatók értékeléseinek átláthatóságában. A cég folyamatosan keresi azokat a partnereket, amelyek szolgáltatásait beépítheti az ökoszisztémájába, és nemrég egy cseh logisztikai adatszolgáltató céget is felvásárolt.