McDonald's: Búcsút int a mesterséges intelligenciának

A McDonald's bejelentette, hogy megszünteti a mesterséges intelligenciával (AI) működő rendelési technológiát az amerikai drive-thru éttermeiben, miután a vásárlók vicces hibákat osztottak meg a rendszerről az interneten.

A vállalat több mint 100 helyszínről távolítja el az automatizált, mesterséges intelligencia alapú rendelési rendszereit az Egyesült Államokban, nagyjából 5 év után döntöttek így. A hangfelismerő szoftvert alkalmazó rendszer 2019-ben került bevezetésre. A McDonald's egy szaklap szerint tájékoztatta a franchise-tulajdonosokat, hogy július végéig eltávolítják a technológiát azokból az éttermekből, ahol eddig tesztelték, de hangsúlyozták, hogy ez nem jelenti az ilyen rendszerek teljes kivezetését.

Kezdetben az aggodalmak középpontjában az állt, hogy az AI technológia feleslegessé teheti az emberek munkáját, azonban idővel kiderült, hogy az emberi éttermi dolgozók helyettesítése nem olyan egyszerű feladat. Az AI alapú technológia nem bizonyult teljesen megbízhatónak, és ennek következtében a félreértelmezett rendelésekről készült vírusvideók terjedtek el az interneten, a baconös jégkrémtől a több száz dollár értékű csirkefalatokig.

Egy TikTok videóban, amelyet 360 ezren láttak, egy személy arról számolt be, hogy a rendelését összekeverték, és kilenc adag teát adtak hozzá a számlájához. Egy másik videóban két ember nevetgél, miközben több száz dollár értékű csirkefalatkákat rendelnek, és a New York Post egy olyan esetről számolt be, ahol tévedésből szalonnát kaptak a fagylalt mellé. A felhasználók arra panaszkodtak a neten, hogy téves, esetenként meglehetősen bizarr rendeléseket állított össze a dolgokat félreértő MI, például a szalonnás fagylalt is felkerült a rendelések közé.

Az IBM, amely a drive-thru éttermeknél használt technológiát fejlesztette ki, megerősítette, hogy a jövőben is együtt kíván működni a McDonald's-szal. A McDonald’s már tájékoztatta a franchise-partnereit az Egyesült Államokban arról, hogy július végéig eltávolítja a technológiát az éttermeiből, de megjegyezte, hogy biztos abban, hogy valamilyen formában a jövőben is az éttermek része marad a mesterséges intelligencia. A netes panaszok alapján számos probléma volt az MI által feldolgozott rendelésekkel, melyeket esetenként össze is kavart a technológia, így volt, hogy más rendelését fizettette ki valakivel, vagy összekevert tételeket az egyes rendelések között.