A repülés jövője: Kondenzcsík-csökkentő üzemanyag tesztjei

Az Airbus, a Rolls-Royce, a Német Légi és Űrrepülési Központ, valamint a Neste üzemanyaggyártó együttműködésében végzett tesztek jelentős előrelépést mutatnak a fenntartható repülő-üzemanyagok terén.

A tesztek során egy Airbus A350-es gép, mely Rolls-Royce Trent XWB hajtóművekkel volt felszerelve, kevesebb koromrészecskét és jégkristályt bocsátott ki, mint a hagyományos A-1-es üzemanyaggal működő repülőgépek. Ezáltal a kondenzcsíkok, amelyek a magasban történő üzemanyag-égetés során keletkező vízpára lecsapódásából jönnek létre, jelentősen csökkentették a klímamelegítő hatást. A mérések szerint 56 százalékkal kevesebb jégkristály keletkezett, ami legalább 26 százalékos csökkenést jelent a kondenzcsíkok üvegházhatásában.

Ez a fejlesztés különösen fontos lehet a repülési ipar számára, amely jelentős szén-dioxid-kibocsátással járul hozzá a globális felmelegedéshez. A fenntartható üzemanyagok használata nemcsak a kondenzcsíkokat csökkentheti, hanem a CO2-kibocsátást is mérsékelheti.

Jelenleg a repülőgépek üzemanyagának összetételében legfeljebb 50 százalékban használható fel a hagyományos üzemanyag mellett a fenntartható alternatíva. A sikeres tesztek fényében az iparági szereplők reménykednek abban, hogy a jövőben növelhető lesz a környezetbarát üzemanyagok aránya. Korábban már felmerült, hogy a megfelelő repülési magasság kiválasztásával csökkenthetőek a kondenzcsíkok, de ez az új megközelítés további lehetőségeket nyithat meg.