A bankszektor új korszaka: Beyond Banking

A bankszektor jelentős átalakuláson ment keresztül az elmúlt években, amit a pandémia még inkább felgyorsított. A digitalizáció előtérbe kerülésével az internetbankok és mobilalkalmazások váltak az ügyintézés fő eszközeivé, a Magyar Nemzeti Bank statisztikái is ezt támasztják alá. A beyond banking koncepció keretében a bankok már nem csak hagyományos pénzügyi szolgáltatásokat nyújtanak, hanem speciális üzleti igényeket is kielégítenek, ezzel új szintre emelve az ügyfélélményt.

A McKinsley tanulmánya szerint a fogyasztók gyors hozzáférést várnak el a termékekhez és szolgáltatásokhoz, ami a banki szektorban is megmutatkozik: az ügyintézés és a szolgáltatások gyorsasága növekedett. A rendszerváltás után világossá vált, hogy a bürokratikus működés nem tartható fenn, és a pénzügyi piac globalizálódása révén a magyar fogyasztók is hozzáférnek a nemzetközi lehetőségekhez.

Fischer András, az OTP Bank innovációs osztályának vezetője a 2024-es Business Festen beszélt a beyond banking szolgáltatások fontosságáról és arról, hogy a szabályozói oldalnak is fel kell ismernie ennek jelentőségét. A hagyományos pénzügyi szolgáltatókra szigorú korlátozások vonatkoznak, míg a fintech-alkalmazások szabadabban mozoghatnak ezen a területen.

Az MBH Bank, amely három bank fúziójából jött létre, a kis- és középvállalkozásokat, valamint a lakossági szegmenst célozza meg a beyond banking szolgáltatásokkal. Kada Zsolt, a pénzintézet Digitális Ügyfélmegoldások Fejlesztése és Üzemeltetésért felelős ügyvezetője szerint a fejlesztések folyamatosak, és az új alkalmazások segíthetnek például az induló vállalkozásoknak a cég- és adózási forma kiválasztásában.

Fónai Imre, a K&H Kate és Beyond Banking vezetője elmondta, hogy a KBC Csoport már évek óta épít ilyen stratégiát, és a beyond banking szolgáltatásokat a bankon belül tartják. Az alkalmazások jegyvásárlásra, ingatlankeresésre, egészségügyi szolgáltatások foglalására is használhatók, és „nincs határ” a lehetőségek tekintetében.

A beyond banking körüli hype csökkenésével most már tisztán látható a piac, és az MBH Bank a Z-generációt és a fiatalabb korosztályokat jelölte ki elsődleges célcsoportként. Az „egy helyen mindent” ügyfélviselkedési modell Ázsiából indult, de Európában is figyelemre méltó, és a belgáktól érdemes ellesni a külső partnerek bevonzásának módszereit.

Az OTP Bank innovációs osztályának vezetője, Fischer András szerint a magyar piacra készülő beyond banking alkalmazásoknál nem a szuperapp lesz a meghatározó jelenség, hanem a szűken vett pénzügyi szolgáltatásokon túlmutató megoldások. Az OTP célja, hogy minden fontos életmomentumban jelen legyen, és ehhez jól átgondolt alkalmazásokat kell készíteni.

A mesterséges intelligencia (AI) szerepe a bankolásban folyamatosan növekszik, és már az átlag dolgozó szintjén van az AI. A bankok hatékonyságnövelésre, csalásmegelőzésre, perszonalizációs tevékenységre és a munka optimalizációjára használják.

Nyikes Ádám, az MNB főosztályvezetője szerint Magyarországon kicsi, de dinamikusan növekvő fintech szektor van jelen. A fintech vállalatok nem váltják le a hagyományos bankokat, hanem együttműködnek velük.

: article-1