A Coca-Cola elvesztette a gázai háborút

A 2023. október 7-i terrortámadást követően kirobbant gázai háború komolyan megrendítette több globális amerikai üzleti márka imázsát, köztük a Coca-Colaét is, amely jelentős veszteségeket szenvedett el a Közel-Keleten.

A gázai konfliktus hatására a 170 milliós, 90 százalékban muszlimok által lakott Bangladesben a Coca-Cola termékek fogyasztása nyolc hónap alatt 23 százalékkal csökkent, mivel a lakosság tévesen úgy véli, hogy a vállalat támogatja az izraeli kormányt. A cég válaszul egy reklámkampányt indított, hogy meggyőzze a fogyasztókat: a Coca-Cola csupán egy ital, amelyet világszerte 190 országban fogyasztanak már 138 éve.

A kampány egyik kulcsfontosságú eleme egy tévészpot volt, amelyben egy fiatal férfi kezdetben elutasít egy kólát, mert úgy gondolja, hogy az Izraelből származik, de egy boltos felvilágosítja, hogy a Coca-Colát szerte a világon, többek között Törökországban, Spanyolországban és Dubajban is isszák, és még Palesztinában is van kólagyár. Ez az érv meggyőzi a férfit, aki ezután nyugodtan fogyasztja az italt.

A reklámot először egy India-Pakisztán krikettrangadó alatt mutatták be, és gyorsan elterjedt a közösségi médiában, de nem a várt pozitív hatást váltotta ki. A nyilvánosság sok tagja kritizálta a hirdetést pontatlansága és érzéketlensége miatt, különösen azért, mert a reklámban említett palesztinai kólaüzem valójában egy nemzetközi jogba ütköző ciszjordániai zsidó telepen, Atarotban található. Az al-Dzsazíra egyik bangladesi piackutatója szerint ez súlyos sértés a palesztinok számára, akik az izraeli megszállás miatt folyamatosan veszítenek területeket.

A botrány hatására a Coca-Cola eltávolította a reklámot a YouTube-ról és a Facebookról, de öt óra elteltével, a kommentelési lehetőség letiltásával, visszahelyezte azt.