Sydney Sweeney és a változatlan szépségideálok

Miért engedheti meg magának egy jó nevű producer 2024-ben, hogy egyszerűen nyilvánosan lerondázzon egy fiatal színésznőt? Miért van ezzel elfoglalva hetekig a világsajtó? Miért nem lesz semmilyen következménye? És miért kell Sydney Sweeney-nek lassan 15 éve bizonygatnia, hogy a melle és szőke haja ellenére komolyan vehető szereplő a filmszakmában?

Sweeney egy Spokane nevű kisvárosban nőtt fel Washington és Idaho határán, szerény anyagi körülmények között. 12 évesen kezdett el meghallgatásokra járni, a szülei pedig mindent megtettek azért, hogy támogassák ebben, például rendszeresen vállalták a közel 20 órás autóutat Los Angelesbe. Egy évvel később az egész család Los Angelesbe költözött, de még közel hat évnek kellett eltelnie ahhoz, hogy Sweeney jelentősebb szerepeket is megkaparintson. Pont azelőtt, hogy 2018-ban Sweeney megkapta volna Cassie Howard szerepét az Eufória című sorozatban, a család kénytelen volt csődöt jelenteni, a szülei pedig elváltak.

Sweeney már 15 évesen nagykorúsította magát, hogy 12-14 órákat dolgozhasson a forgatásokon. A brit Glamournak adott interjúban idézte fel, hogy tinédzserként annyira zavarta a melle, hogy túlméretezett pulcsikkal takargatta, és arról álmodozott, hogy 18 évesen mellkisebbítő műtétet csináltat. Erről végül az anyja beszélte le, és ma már ő is örül, hogy nem tette meg, a mellei ugyanis „a legjobb barátai”.

Az Eufória sorozatban Sweeney karaktere pont az explicit szexualitása miatt váltott ki nagy visszhangot. A színésznő testi adottságait kihasználva a műsor készítői a végletekig feszegetik a határokat, hogy hogyan lehet egy tinédzser traumákkal és önképzavarokkal terhelt szexualitását bemutatni a képernyőn.

A színészkedés mellett Sweeney ma már producerkedik is, vőlegényével, a 38 éves chicagói vállalkozóval, Jonathan Davinóval együtt vezetik a Fifty-Fifty Films nevű produkciós cégüket, emellett olyan márkák nagykövete, mint a Miu Miu, az Armani és a Ford.

A szórakoztatóiparban eltöltött 15 év alatt pedig azt is a saját bőrén tapasztalta meg, mivel jár a celebség: „Megtanultam, hogy az emberek szeretik felépíteni, aztán lerombolni a hírességeket.” Sydney Sweeney esetében mindkettőre jó apropót ad az internet népének a teste.

Most éppen, egy 81 éves hollywoodi producer véleménye szerint, csúnya és tehetségtelen.

Releváns kérdés lehet, mégis hogy futott be ennyire és ilyen gyorsan Sweeney annak ellenére, hogy az elmúlt években valóban elkerülték a kritikai sikerek. Tagadhatatlan, hogy a színésznő televíziós projektjei sokkal színvonalasabbak, mint a filmjei: az Eufória mellett játszott A Fehér Lótuszban, korábban pedig feltűnt A szolgálólány meséjében, és az Éles tárgyakban is. Mindegyik kritikailag elismert sorozat, A Fehér Lótuszért és az Eufóriáért egy-egy Emmy-jelölést maga Sweeney is begyűjtött.

Erre a vonatra ült fel április végén Carol Baum. A 81 éves hollywoodi producer egy közönségtalálkozón kelt ki a fiatal színésznő ellen, az Imádlak utálnit nézhetetlennek titulálta, majd felidézte, hogy annyira nem érti a Sweeney körüli felhajtást, hogy fel is tette a kérdést az osztályának a Dél-kaliforniai Egyetem Filmművészeti Karán.

A nagy port kavaró beszólásra Sweeney stábja sajtóközleményben reagált: „Szomorú, hogy egy nő, aki abban a helyzetben van, hogy megoszthatja a szakértelmét és tapasztalatát, arra használja ezt fel, hogy egy másik nőt támadjon. Ha ez az, amit az iparágban eltöltött évtizedei alatt tanult, és úgy érzi, hogy ezt illik tanítania a diákjainak, az szégyenletes”.

A botrány már lassan egy hónapja elült, azóta senki nem teszi fel a kérdést, hogy mégis hogy engedhette meg magának egy elismert hollywoodi producer, hogy egy fiatal színésznőt a külseje miatt támadjon a nyilvánosság előtt, és hogy intézhette el az egészet egy nem túl meggyőző bocsánatkéréssel.

Jelezheti ez persze egyetlen ember totális érzéketlenségét is, de ezen túl azt is, hogy feminizmus, Me Too-mozgalom és testpozitivitás ide vagy oda, Hollywood egyszerűen képtelen változtatni a saját maga által generált előítéleteken.

Nem Sweeney az egyetlen fiatal sztár az elmúlt évekből, akinek meg kellett küzdenie a külsejét érintő kettős mércével. A 2009 és 2020 között futó Modern család Alex Dunphyját alakító Ariel Winter a tévénézők árgus tekintete előtt nőtt fel, a színésznő több interjúban is beszélt arról, tinédzserként mennyire megviselte, hogy az összes lap és a közösségi média nagy része a dekoltázsával és nem a sorozatbeli alakításával volt elfoglalva.

Szintén a nyilvánosság előtt nőtt fel Billie Eilish, aki már tinédzserként trendet teremtett túlméretezett szettjeivel. A fiatal énekesnő maga is hangsúlyozta, azért hord ilyen ruhákat, hogy az emberek ne a külsejével, hanem a zenéjével foglalkozzanak. Aztán 2021-ben, 19 évesen egy provokatív Vogue-címlapon ledobta magáról a bő ruhákat, és kijelentette, mostantól nem fog foglalkozni azzal, ki mit gondol róla és a testéről, úgy fog öltözködni, ahogy neki tetszik.

Sweeney egyelőre sokkal visszafogottabban és szűkszavúbban nyilvánul meg azzal kapcsolatban, hogyan szexualizálja és tárgyiasítja őt a közvélemény. Nemrég a Varietynek azt nyilatkozta, tisztában van azzal, hogy nem természetes, ahogy az emberek dehumanizálják, és úgy érzik, szabadon leírhatják a véleményüket a testéről, csak azért, mert híres, de egyelőre még csak azt próbálja kitalálni – napról napra –, hogy hogyan kezelje mindezt, és ennek része az is, hogy ezeket a kommenteket igyekszik kizárni a magánéletéből.