Használt mozdonyok beszerzését tervezi a kormány

Magyarországon mozdonyhiány van, egyes vasútvonalakon hetek óta pótlóbuszokkal kell helyettesíteni a vonatokat. A közlekedési minisztérium használt, de jó állapotú dízelmotorvonatok beszerzését fontolgatja.

A MÁV üzemképes dízelvonatainak száma az elmúlt három évben 12 százalékkal csökkent, és a járműpótlások is elmaradnak. A Közlekedő Tömeg civil szervezet szerint vannak olyan vasúti vonalak, ahol már hetek óta nem áll rendelkezésre elegendő jármű, ezért pótlóbuszokat kell bevetni. A szervezet azt javasolja a minisztériumnak, hogy fontolja meg a használt, de modern és jó állapotú dízelmotorvonatok beszerzését, vagy magánszolgáltatók bevonását, amelyek nem jelentenének jelentős terhet a költségvetés számára.

Lázár János vezette Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) megerősítette az RTL Híradónak, hogy utasítást adtak a vasúttársaság illetékeseinek: folyamatosan figyeljék a piacot, és keressék a megfelelő minőségű használt járműveket Európában és a nemzetközi piacon.

A háború és az uniós források hiánya miatt jelenleg nincs elegendő pénz új vonatok beszerzésére. Emellett a járműpiacon olyan erős a kereslet, hogy új járművek esetében akár 3-5 éves várólistákkal is számolni kell. Az ÉKM szerint a cél a magyar gyártókapacitások növelése, mivel a járműpiacon tapasztalható erős keresleti hatás miatt a várólisták hosszúak, és ez szűkíti a használtjármű-piacon elérhető lehetőségeket is.

A Közlekedő Tömeg közérdekű adatigényléssel fordult az ÉKM-hez, és a részleteket egy pénteki Facebook-posztban közölték. Az adatokból kiderül, hogy mióta Lázár János a miniszter, az üzemképtelen motorvonatok miatt busszal pótolt vonatok száma jelentősen megnőtt, a mélypontot jelentő 2023. júniusban 15-ször annyi mellékvonali vonat maradt ki (856), mint egy évvel korábban (56).

Az ÉKM hozzátette, hogy már csatasorba álltak az ún. AKIEM-mozdonyok, és előrehaladott tárgyalások zajlanak a mellékvonalakon bevethető, használt dízeljárművekkel kapcsolatban is. A beszerzéseket érintő pénzszűkét részben az uniós pénzek jogtalan visszatartása, részben a háborús hatások okozzák. A Közlekedő Tömeg példaként említette a Vésztő-Gyoma vasútvonalat, ahol hetek óta rendszeresen pótlóbuszokat kell beállítani, mert nincs elég jármű, és jelenleg havi közel 3 ezer vonat marad ki, vagy pótolja alapértelmezetten autóbusz.