Kétmilliárd forint feletti költés a Megafon Facebook-hirdetéseire

A Megafon központ, amely 2020 nyarán jött létre azzal a céllal, hogy "profi Facebook-harcosokat" képezzen, mostanra több mint kétmilliárd forintot költött Facebook-hirdetésekre.

A Megafon a magyar Facebookon a legnagyobb politikai-közéleti hirdetővé nőtte ki magát, és a 2022-es választási kampány végére már egymilliárd forintot meghaladó összeget költött reklámokra. A választások után több mint egy évig takaréklángon, ritkán és kisebb összegekben jelentek meg újra a hirdetések. Az idei év februárjában azonban újra beindult a költekezés, és az elmúlt három hónapban további 500 millió forintot fordítottak a Facebookon való megjelenésre.

A Meta Ad Library adatai szerint a Megafon teljes hirdetési költsége elérte a 2 003 603 072 forintot, ami körülbelül kétezer szponzorált posztra oszlik. Ez átlagosan egymillió forintos költséget jelent hirdetésenként. A hirdetések megjelenési számát csak becsülni lehet, de a Facebook jelenlegi 2-3 forintos megjelenési árai alapján százmillió, esetleg egymilliárd közeli megjelenésről lehet szó.

A Megafon által támogatott influenszerek közül többen is jelentős összegeket kaptak a posztjaik népszerűsítésére. A lista élén Bohár Dániel áll 336 millió forinttal, majd Rákay Philip következik 251 millió forinttal, és Trombitás Kristóf 237 085 141 forinttal. Déri Stefi 226 846 756 forinttal, míg Apáti Bence balettos posztjait 104 millió forinttal támogatták.

A Megafon a magyar hirdetési piacot tekintve toronymagasan vezeti a toplistát, a második helyen Magyarország kormánya áll 679 millió forinttal, míg a Fidesz központi oldala 617 millió forinttal a harmadik.

A Megafon azt állítja, hogy tevékenységüket nem közpénzből, hanem nagylelkű mecénások adományaiból finanszírozzák. Egy oknyomozó cikk megjelenése után, amely szerint mégis csak közpénzek is megjelenhetnek a szervezet finanszírozásában, a Megafon három pert indított, amelyeket a Telex mindhárom esetben megnyert.