Törley József, a pezsgőkirály miatt vezették be a vezetői vizsgát Magyarországon

Egy súlyos közúti baleset indította el a jogosítvány és a műszaki vizsga bevezetését Magyarországon, melynek középpontjában Törley József, a híres pezsgőgyáros állt.

1900 végén a pesti lapok egy szörnyű közúti gázolásról számoltak be, amelynek elkövetője nem más volt, mint a korabeli híresség, Törley József. Az ominózus esemény során Törley, aki már öt éve rendelkezett több motorizált járművel és így a kor egyik gyakorlott sofőrjének számított, autójával elütötte Czolits János utcaseprőt, aki nem számított arra, hogy az autó 20 kilométer/órás sebességgel közeledik, és nem tudott időben félreugrani.

A baleset következtében Czolits súlyos sérülések nélkül megúszta az ütközést, és feljelentést tett a rendőrségen, kártérítést követelve. A tárgyalást december 14-re tűzték ki, de a következő tárgyalási napra, december 29-re már nem került sor, mivel Törley József és az áldozat megegyeztek: Czolits három napi munkabérét és néhány láda pezsgőt kapott kárpótlásként.

Ez az eset, valamint az autók számának növekedése, ösztönözte a törvényhozókat arra, hogy szabályozzák a motorizált járművek használatát. Ennek eredményeként 1901-ben bevezették a műszaki vizsgát és a jogosítványt is. Az első vezetői engedélyeket nagy ünnepség keretében adták át 1901. június 14-én, amelyen Törley József is részt vett.

Az első jogosítványt Faragó István kapta, míg az első rendszámot gróf Eszterházy Mihály Mercedesére rögzítették. Érdekességként megemlíthető, hogy a babonák elkerülése végett a 13-as rendszámot nem adták ki.