A zöld hidrogén szerepe a klímasemlegesség elérésében

Magyarországon és az EU-ban egyaránt elengedhetetlen a zöld hidrogén technológia a dekarbonizációs célok megvalósításához. A megújuló villamos energia önmagában nem elegendő minden szektor kiszolgálására, így a zöld hidrogén jelenti a megoldást a nehézgépjárművek, buszok esetében, a tárolásban, valamint a szürke hidrogén kiváltásában.

A zöld hidrogén termelése, szabályozása és infrastruktúrája Magyarországon még csak most kezd kialakulni, de a Sustainable Tech konferencián elhangzottak szerint nélkülözhetetlen a klímasemlegességi célok eléréséhez. Tompos András, a Természettudományi Kutatóközpont igazgatója a konferencián a hidrogéntechnológia előnyeiről és a hazai termelési lehetőségekről érdeklődött.

Kardosné Mészáros Viktória, a Földgázszállító Zrt. Zöld Átmenet Iroda vezetője szerint a zöld hidrogén tárolási és felhasználási funkciója is kiemelkedő lesz a jövőben, és az EU előírásai szerint a magyarországi évi 160 ezer tonna szürke hidrogént zöldre kell váltani. Kovács Gábor, a Messer Hungarogáz Kft. Hidrogén üzletág vezetője kiemelte, hogy a zöld hidrogén lehetőséget teremt a villamos energia tárolására rövid és közép-hosszú távon is, és az iparban való megjelenése elősegítheti a decentralizációt.

Mayer Zoltán, a HUMDA Zöld H2 Busz Program külső tanácsadója szerint a zöld hidrogénre a nagyságrendek miatt is szükség van, mivel a magyarországi villamosenergia-felhasználás nem elégíthető ki kizárólag fotovoltaikus energiával és az akkumulátoros tározókkal. Pintér László, az OPUS TIGÁZ innovációs igazgatója hozzátette, hogy a hidrogén energiatároló képessége kiemelkedő, és a szürke hidrogén ipari felhasználásának csak a zöld hidrogén lehet az alternatívája.

Kardosné Mészáros Viktória beszámolt arról is, hogy a gázhálózat hidrogénkompatibilissé alakítása költséghatékony lehet, és az EU pénzügyi támogatása nélkül is várható, hogy az első zöldhidrogén-molekulák a gázhálózatban keverékként fognak megjelenni. Mayer Zoltán bemutatott egy példát, ahol a HUMDA szervezésében két hidrogén üzemanyag-cellás busz már 4 hónapja közlekedik, és a tüzelőanyag-cellás buszok hatótávja és feltöltési ideje előnyös lehet.

A zöld hidrogén ára és a termelési költségek kapcsán Kovács Gábor elmondta, hogy a szürke hidrogén ára csökkent, de a zöld hidrogén megtérülése romlott. Pintér László a Bükkábrányi Energiaparkban lévő projekt tapasztalatait osztotta meg, ahol egy 20 megawattos naperőműpark mellé telepítenek egy 1 megawattos kísérleti hidrogéntermelő üzemet, és a zöld hidrogén előállítása jelenleg még drága technológia.

Kardosné Mészáros Viktória beszámolt arról is, hogy az európai gerinchálózat szervezet tagjaként dolgoznak egy hidrogénszállító gerinchálózat kiépítésén, és az EU szintű előírások miatt szükség lesz az import befogadására is. A tanúsítási rendszer kidolgozása szabályozási oldalon fontos, hogy a hidrogén megjelenjen a földgázhálózati rendszerben. Kovács Gábor hozzátette, hogy a zöld hidrogént üzemanyagként is értékesíteni kellene, és reméli, hogy ez Magyarországon is tisztázásra kerül.