A Tesco vezérigazgatója az árstopról, az extraprofitadóról és a piaci kihívásokról

A Tesco Magyarország vezérigazgatója, Pálinkás Zsolt a Pénzcentrumnak adott interjúban beszélt az árstop és az extraprofitadó hatásairól, valamint a piaci kihívásokról és a várható fogyasztási trendekről.

Pálinkás Zsolt szerint az árstop által előidézett helyzet bizarr jelenségeket hozott létre, amelyek miatt a csirke egyes részei túlárazottá váltak, míg más részeket alul kell árazni. A jogszabályok átalakulása miatt az árstop logikája maradt, bár a vezérigazgató reméli, hogy ez július 1-jén megváltozik. Az extraprofitadó mértékét magasnak tartja, és úgy véli, hogy a szektorban a tényleges profitráták 2 és 4 százalék között mozognak, így a jelenlegi 4,5 százalékos teher kitermelhetetlen.

A cégvezető megemlítette, hogy a zsugorinfláció hatásairól még nem rendelkezik megbízható információkkal, és kérdésesnek tartja, miért a boltokban kell figyelmeztetni a vásárlókat, és nem a termékek csomagolásán. Az élelmiszerinfláció és az árstopok hatására a Tescóban a normál és az akciós árak közötti különbség nőtt, és a sajátmárkás termékek forgalma jelentősen megnőtt.

A Tesco Magyarország éves eredménye még nem ismert, de Pálinkás előrejelzése szerint a 2023-as év nem lesz túl fényes, és a 2024-es év sem ígérkezik könnyűnek. Ugyanakkor úgy véli, hogy a reálbérek növekedése előbb-utóbb a fogyasztás növekedéséhez vezet majd.

A vezérigazgató szerint a Tesco áruházak elérhetősége nehezebb, mint a kisboltoké vagy a diszkontoké, ami a vásárlói szokások változását eredményezte. Ennek ellenére optimista a jövőt illetően, hiszen ha a gazdaság újra beindul, a Tesco nagy termékportfóliója előnyös lehet.

A kiskereskedelem magyar tulajdonú cégekhez való áramoltatásáról, az ún. „Lázár-tervről” Pálinkás óvatosan nyilatkozott, jelezve, hogy a magyar termékek támogatásában a Tesco partnere lehet, de kivonulást nem tervez. A munkaerőhiány kezelésére a cég belső mobilitásra összpontosít, és bár nem tervezett külföldi munkaerő alkalmazását, a Tescónak jelenleg is van 2 olyan áruháza, ahol éjszakai árufeltöltést, háttérmunkát végeznek külföldi dolgozók, de a számuk ma még abszolút elenyésző.

Végezetül a MERE orosz diszkontlánc magyarországi megjelenéséről Pálinkás úgy véli, hogy Magyarországon már túlléptünk a szuper hard diszkont életérzésen, és a vásárlási élmény is fontos tényező a vásárlók számára.