Az AutoWallis frissített stratégiáját ismertette

Az AutoWallis Csoport 750 milliárd forintos árbevételt és 40 milliárd forintos EBITDA nyereséget tűzött ki célul 2028-ra, amivel a tavalyi eredményeket kívánja megduplázni. A vállalat évi 2-3 akvizícióval tervezi folytatni növekedését, és 2026 után osztalékfizetésre tesz javaslatot.

Az AutoWallis Csoport, amely 16 országban képvisel 24 autómárkát, frissített stratégiájában jelentős növekedést és nemzetközi terjeszkedést tervez a következő években. A csoport már tavaly túlszárnyalta a 2025-re kitűzött pénzügyi céljait, ami a 2019-es tőzsdei bevezetés óta tapasztalható jelentős növekedésnek köszönhető. Az AutoWallis árbevétele és nyeresége az elmúlt években jelentősen megnőtt, a vállalat pedig több akvizíciót hajtott végre és bővítette ki tevékenységét több országra.

Müllner Zsolt, az AutoWallis elnöke szerint a csoport bővülése az elmúlt öt évben elsősorban tranzakciós volt, de az organikus növekedés is meghaladta az iparági trendet. A vállalat több mint fele a külföldi piacokról származó bevétellel nemzetközi csoporttá vált, és a Budapesti Értéktőzsde Prémium kategóriájában jegyzett vállalatként számít a nemzetközi befektetők növekvő figyelmére.

Az AutoWallis vezérigazgatója, Ormosy Gábor elmondta, hogy a csoport a működési hatékonyság javítása mellett tervezi a növekedést, és célja, hogy a jelenleg lefedett országokban minél több már képviselt márkával jelenjen meg kiskereskedelmi téren is. A csoport a középkelet-európai régióban kíván terjeszkedni, és a képviselt márkák bővítésén is dolgozik, különös tekintettel a feltörekvő gyártókra és márkákra.

A vállalat a bővülés intenzívebb részét 2026-ig tervezi, amit egy stabil, normalizálódó növekedési fázis követhet. Az AutoWallis nem tervez újabb tőkeemelést, a stratégia megvalósítását a megtermelt nyereségből és más forrásokból, például kötvény- és banki finanszírozásból kívánja biztosítani. A vezetés 2026 után kiszámítható, hosszú távú osztalékfizetésre kíván javaslatot tenni a részvényeseknek.

A 2028-ig terjedő időszakban az AutoWallis célja továbbá a tőkepiaci jelenlét erősítése, az ESG minősítés megszerzése, zöld finanszírozási lehetőségek elérése, az elemzői lefedettség bővítése, a sajátrészvények vásárlása, valamint a részvényesi kör bővítése nemzetközi intézményi befektetőkkel.

Az AutoWallis Csoport konszolidált árbevétele az elmúlt években folyamatosan növekedett:

  • 2019: 75 milliárd forint,
  • 2020: 88 milliárd forint,
  • 2021: 195 milliárd forint,
  • 2022: 270 milliárd forint,
  • 2023: 366 milliárd forint,
  • 2028: ~750 milliárd forint.

Az autóipar elemzői szerint a 2020-as (-23,7 százalék) visszaesést követően 2024-ben (2,5 százalék) a tavalyinál (13,9 százalék) is magasabb növekedés várható, régiós szinten is 2,5-3 százalékban. Az AutoWallis vezérigazgatója, Ormosy Gábor kiemelte, hogy az európai autóiparra komoly hatással van az elektrifikáció, és megfigyelhető, hogy a tisztán elektromos autók iránti kereslet csökkenni kezdett a magas árak miatt, viszont a plug-in, hibrid típusok iránti kereslet megmaradt.

Ormosy Gábor szerint az elmúlt öt év szép volt, csodálatos, hatalmas és ijesztő, és az árbevételük meghaladta az egymilliárd eurót, amire kevés példa van az európai autópiacon is. A következő öt év során a társaság az organikus növekedés mellett továbbra is évi 2-3 akvizícióval tervez a gazdálkodásában, miközben továbbra is célja, hogy az általa jelenleg lefedett országokban minél több, már képviselt márkával jelenjen meg kiskereskedelmi téren is szélesítve a portfólióját.

A vezérigazgató felidézte azt is, hogy 2018/19-ben több nagy mondás is elhangzott az autóiparral kapcsolatban, amik aztán nem valósultak meg. Így például elmaradt az önvezetéses gépjárművek, illetve az adatkapcsolati technológia elmaradása is. Az elektromos autók elterjedését pedig nagyban befolyásolja az állami támogatás mértéke. Arról is beszélt, hogy az Európai Unió vélhetően átgondolja majd a „bigott” 2035-re vonatkozó autóipari szabályozást, amivel kitiltották volna az EU területéről a hagyományos gépjárműveket az elektrifikáció érdekében.

Az AutoWallis vezérigazgatója szerint a kínai piaci jelenlét egész Európát érinti, ugyanakkor európai gyártási kapacitások nélkül hosszú ellátási láncok és lehetséges európai védővámok veszélyeztethetik az ázsiai gyártók üzleti érdekeit. Európai gyártás mellett viszont csökkenhet a versenyelőnyük. A kínai gyártók között is komoly verseny alakult ki, hiszen már nem képes ellátni a belső kereslet a piacot.