Kína új lopakodó bombázója: a H-20

Az Egyesült Államok hírszerzése szerint Kína szupermodern H-20-as lopakodó bombázójának bemutatása közeleg, de a gép technikai képességei még nem érik el az amerikai B-21-es szintjét. A Defense One értesülései alapján a kínaiak válaszként az amerikai fejlesztésekre kezdték el a H-20-as típusú bombázó megalkotását, amelynek bemutatóját már régóta ígérik, de eddig még nem történt meg.

A kínai tisztségviselők 2016-ban jelentették be a nagy hatótávolságú H-20-as fejlesztését, és 2024 márciusában már arról beszéltek, hogy a bemutatóra nem kell sokat várni. Azonban az Egyesült Államok nem tartja valószínűnek, hogy a kínai bombázó technikailag felvehetné a versenyt az amerikai B-2 vagy B-21-es lopakodó bombázókkal.

Az amerikai hírszerzés szerint a kínai légierőnek még sokat kell fejlődnie, különösen a műveleti jártasság terén. A J-20-as vadászgép, amely Kína egyik legmodernebb eszköze, technikailag megfelelő, de a kínai haderőnek hiányzik az aktív háborús tapasztalat, ami jelentős előnyt biztosít az amerikai csapatoknak.

A hírszerzési jelentések korábban is gyakran kritizálták a kínai légierő képességeit, de a hírszerzők óvatosságra intenek, mivel egy esetleges jövőbeli összecsapás során kellemetlen meglepetések érhetik az amerikaiakat.

Ezzel párhuzamosan Kína gazdasági és technológiai területeken is jelentős előrelépéseket tesz. A Hyundai Motor Group például a 2024-es Pekingi Nemzetközi Autóipari Kiállításon mutatta be új járművek sorát, célzottan erősítve kínai piaci jelenlétét. A Hyundai Motor az Ioniq 5 N nagyteljesítményű elektromos járművet bemutatva hirdette meg terveit egy új EV-család kifejlesztésére Kínában 2027-ig. A kiállításon a Hyundai együttműködést jelentett be a CATL-lel, ami tovább erősíti pozícióját az akkumulátorgyártás terén.

A CATL a Pekingben megrendezett Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését, a Shenxing PLUS-t. Ez az akkumulátor egyszeri 4C töltéssel akár 1000 kilométeres távolság megtételére képes, a szupergyors töltésnek köszönhetően pedig mindössze tízperces töltéssel 600 kilométer hatótávolságot ér el. A Shenxing PLUS akkumulátor modulmentes CTP (cell-to-pack) 3.0 technológiára optimalizált struktúrával rendelkezik, amely 7%-kal növeli a tömörítési hatékonyságot. Az energiasűrűsége először lépi át a 200 Wh/kg-os küszöbértéket, elérve a 205 Wh/kg-ot.

A CATL bejelentése szerint Kína legnagyobb szupergyors töltőhálózatának kiépítésén dolgozik, ami tovább erősítheti az ország vezető szerepét az elektromos járművek piacán.