Idegenek lepték el a híres olasz várost

Hivatalosan 2024. április 20-án nyitotta meg kapuit a 60. Velencei Képzőművészei Biennálé, a világ egyik legnépszerűbb és legrangosabb nemzetközi művészeti fesztiválja, amelynek kurátora Adriano Pedrosa. A kiállítás hét hónapig, 2024. november 24-ig látogatható a város történelmi központjában található Biennálé-kertekben, valamint az Arzenálban. A művészeti fesztivál a Stranieri Ovunque (Idegenek mindenütt) címet kapta.

A 2024-es Biennálé olyan művészeket részesített előnyben, akik még soha nem vettek részt a Nemzetközi Kiállításon, bár többen bekerültek már a Nemzeti Pavilonokban és kísérő rendezvényeken, ahol képviselhették országaikat.

A rasszizmus és az idegengyűlölet ellen

A Stranieri Ovunque téma a Claire Fontaine kollektíva 2004-ben megkezdett munkasorozatából származik, és egy torinói kollektíva nevéből ered, amely a 2000-es évek elején a rasszizmus és az idegengyűlölet ellen harcolt Olaszországban. A Biennálé kurátora szerint a kifejezésnek több jelentése is van, például hogy bárhol is vagyunk, mindig találkozunk külföldiekkel, és hogy bárhol is találjuk magunkat, legbelül mindig külföldiek vagyunk.

Az „idegen” szó etimológiailag a „furcsa” (angolul queer) kifejezéssel is azonosítható, és a kiállítás a szexuális kisebbségek alkotóit és műveit is középpontba állítja. A kiállításon a különböző szociális háttérrel rendelkező művészek, mint például a kívülálló, a bennszülött, a bevándorló, az autodidakta, a népművész és a populáris művész munkái is megtekinthetők.

A Biennálé legjobb tárlata

Spanyolország: A spanyol pavilon a Pinacoteca migrante című kiállítással Sandra Gamarra perui művésznő képviseli Spanyolországot, ez az első alkalom az elmúlt hatvan évben, hogy nem az országban született művész állít ki a Biennálén. A kiállítás a gyarmati narratívákat és a történelmi reprezentációs módokat kérdőjelezi meg, és a spanyol festészeti örökség újragondolására helyezi a hangsúlyt.

Gyermekkorunk képei

Szerbia: A szerb pavilon a Balkán hangulatát idézi meg, és Aleksandar Denić Exposition Coloniale című kiállítása a múlt és a jelen következményeire világít rá. A művész a vizuális történetmesélés és szimbolikus, valamint szemiotikai építkezés révén alkot képet a valóságról, és a társadalom szorongását tükröző összetett struktúrákat és térbeli elrendezéseket mutat be.

Középpontban a Föld

Németország: A német pavilon a Tresholds című retrofuturisztikus tárlattal várja a látogatókat, amely a liminális terek, az átmenet és átalakulás határterületeit mutatja be. A pavilon központi motívuma a Föld, amelyet Mondtag szimbolikusan és szó szerint is Anatóliából a német pavilonba helyez át, és a migránsok valamint a keletnémet életrajzok motívumait helyezi középpontba.

+1: Magyarország

A Magyar Pavilonról Nemes Márton Techno Zen című kiállítása képviseli hazánkat, amelyet a Ludwig Múzeum állított össze.