A repülőgépek szennyezése és a kevésbé hatékony szabályozás

A Transport & Environment (T&E) jelentése rávilágított, hogy az Európából induló repülőjáratok szén-dioxid-kibocsátásának csupán egy töredékét szabályozzák hatékonyan, ami változásokat indíthat el a jövőben.

A T&E környezetvédelmi lobbicsoport szerint 2023-ban az Európából induló repülőjáratok kibocsátásának kevesebb mint negyedét fedezik a regionális szén-dioxid-kereskedelmi rendszerek. Ezek a rendszerek az EU-n, az Egyesült Királyságon és Svájcon belüli járatokra vonatkoznak, és csak a rövid távú útvonalakon közlekedő repülők kibocsátását veszik figyelembe. A hosszabb távokra azonban nem érvényesek a kvóták, ami jelentős részben hagyja szabályozatlanul a légi közlekedés kibocsátását.

A légitársaságok ingyenes kibocsátási egységeket kaptak, de ezek összességében az Európából induló járatok kibocsátásának csak 22%-át fedték le. Jo Dardenne, a T&E légiközlekedési igazgatója kritizálta a jelenlegi rendszert, mivel az nem terjed ki az európai légi közlekedés kibocsátásának jelentős részére.

Az európai légitársaságok 2050-re tűzték ki célul a nettó nullás kibocsátás elérését, és szigorú környezetvédelmi szabályoknak kell megfelelniük. Ezek közé tartozik az a kötelezettség is, hogy a jövő évtől kezdve a repülőgép-üzemanyagot tisztább alternatívákkal kell helyettesíteniük. A légitársaságok vezetői azonban aggódnak, hogy az EU szigorú éghajlati szabályai miatt hátrányba kerülnek az unión kívüli versenytársakkal szemben.

Ben Smith, az Air France-KLM vezérigazgatója és Carsten Spohr, a Lufthansa vezérigazgatója egyenlő versenyfeltételeket és globális szabványokat sürgetett, amelyek minden járatra kiterjednek, nem csak az Európából induló gépekre.