Üzemanyagár változások a hétvégén

A holtankoljak.hu információi szerint jelentős változások várhatóak a hazai üzemanyagárakban a hét második felében. A benzin ára bruttó 7 forinttal nő, míg a gázolaj ára bruttó 6 forinttal csökken.

A változások eredményeként péntektől a 95-ös benzin átlagára 650 forint lesz literenként, a gázolajé pedig 647 forint. A benzinár emelkedése már szerdán megkezdődött, bár akkor csak két forintos növekedést regisztráltak. A két üzemanyagfajta ára az elmúlt időszak jelentősebb eltérése után szinte azonos lett, sőt péntektől a benzin lesz drágább, amire tavaly augusztus óta nem volt példa.

A hétvégi iráni támadás még nem okozott olajárrobbanást, bár így is nagyon magas értéken van. A Brent típusú olaj hordója 90, a WTI 85, az Ural pedig 82 dollár körül forog. A holtankoljak.hu felhívja a figyelmet arra, hogy a közel-keleti geopolitikai feszültségek, különösen az iráni katonai akció és az arra adott izraeli, valamint nyugati válaszok határozhatják meg a következő időszak olaj- és üzemanyagár alakulását.

A világpiac alakulása mellett kérdés az is, hogy itthon mennyire lesz képes kezelni az elszálló üzemanyagárakat a kormány. Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter szerint a magyar áraknak a régiós középmezőnyben kell lenniük, ennek ellenére az elmúlt hetekben jobban drágult itthon az üzemanyag, mint például Szlovákiában. Azonban nem csak Magyarországon, hanem a régióban is csökkent a különbség a benzin és a dízel ára között, április 8-i adatok szerint a régiós átlagár a benzin esetében 621 forint volt, míg a dízelnél 622.

A Neste adatai szerint átrendeződött az olajtermékek közti marzs, és április 12-én már többet kellett adni a beszerzés során a benzin literéért, ilyenre utoljára tavaly júliusban láttunk példát. A személyautók aránya közel 80 százalékos hazánkban, ami különösen frusztráló lehet a lakosság számára, mivel a dízelre rendszerint a szállítmányozásban, a teherforgalomban és az agrár tevékenységeknél van nagyobb szükség.

Az Egyesült Államokból érkező kedvező fogyasztási adatok és a gazdasági kilátások javulása miatt nő a benzinfogyasztás, míg a dízelkeresletet meghatározó ipari teljesítmény még nem igazán lendült fel. A spekulatív tőkeáramlások is fontos szerepet játszanak, a piaci szereplők a hosszú távú benzinár-emelkedés helyett inkább a dízelár-emelkedésből profitáló termékeket veszik.

A benzinfinomítás második félévi felfuttatásával ismét megnőhet a dízel és a benzin közötti árkülönbség. Az orosz-ukrán háború eseményei is a benzinár-emelkedés irányába hatnak, a nyugati szankciók miatt az orosz finomítók javítása nehezített, és a Lukoil NORSI finomítójában egy turbina meghibásodása miatt a benzingyártó kapacitás 40 százalékkal csökkent. Emellett Oroszország hat hónapra betiltotta a benzinexportot, ami szintén emeli a benzin prémiumát.