Bankok figyelmeztetése: vége az apró betűs díjemeléseknek

Az MNB vezetői körlevélben szólította fel a bankokat, hogy a díjemeléseket világosan és érthetően kommunikálják az ügyfelek felé, színes betűkkel vagy háttérrel kiemelve a változásokat a kondíciós listákban.

A bankolás költségei egyre növekednek, többek között a bankkártyák és az SMS-szolgáltatások díjai is emelkednek, és egyes korábban ingyenes szolgáltatások fizetőssé válnak. A tavalyi inflációra hivatkozva számos hitelintézet emelte a díjait a tavaszi hónapokban, bár néhány bank úgy döntött, hogy a 2023-as több évtizedes rekordnak megfelelő inflációt nem hajtja végre teljes mértékben azonnal. Az MNB azonban nem teljes mértékben elégedett a bankok gyakorlatával, és Kandrács Csaba alelnök aláírásával kiadott körlevélben több elvárást is megfogalmazott a díjemelésekkel kapcsolatban.

A hitelintézetek és pénzügyi vállalkozások általában az általános szerződési feltételeikben és üzletszabályzataikban rögzítik, hogy milyen esetekben módosíthatják egyoldalúan a díjaikat. Az elmúlt években több olyan jogszabályi változás is történt Magyarországon, amelyek növelték a pénzügyi intézmények kiadásait, így a bankoknak lehetőségük van ezekre hivatkozva módosítani a szerződéseiket. Az MNB szerint azonban a bankoknak pontosan kell kommunikálniuk az ügyfelek felé, hogy melyik jogszabályi változás miatt van szükség a díjemelésre, és ezt közérthetően és átláthatóan kell elmagyarázniuk.

A jegybank elvárja a pénzügyi cégektől, hogy a változásokat vizuálisan is kiemeljék a dokumentumokban, például eltérő betűszínnel vagy színes háttérrel. Emellett az elektronikus kapcsolattartást választó ügyfelek számára külön tájékoztatást kell biztosítaniuk, amely közérthetően foglalja össze a módosításokat, és megjelöli a közzététel helyét a cég honlapján. A több száz oldalas dokumentumokban nem elegendő egyszerűen kiadni újabb dátummal egy módosított változatot, hanem vizuálisan nyilvánvalóvá kell tenni az új, módosított vagy kiegészített részeket.

Az ügyfelek a díjemelések ellenére is csökkenthetik a számlaköltségeiket, például a drága vagy felesleges szolgáltatásokról való lemondással, kedvezőbb csomagok keresésével saját bankjuknál, vagy akár bankváltással. A bankok gyakran kínálnak akciókat és jóváírási kedvezményeket, amelyeket érdemes kihasználni. A bankváltás során a régi és az új számlavezető pénzintézet egymás között intézi az adminisztrációt, így az ügyfelek számára ez kevésbé terhes.