A magyar politika közösségi médiás hirdetéseinek költségei

Naponta körülbelül 7 millió forintot költ a magyar politika közösségi médiás reklámokra, és ez az összeg már öt éve stabilan tartja magát.

2019 áprilisában a Facebook és a Google létrehozott egy-egy nyilvános adatbázist, amelyek a politikai-közéleti hirdetésekkel kapcsolatos információkat tartalmazzák, például a hirdetések költségeit és eléréseit. Ezek az adatbázisok, a Meta Ad Library és a Google Ads Transparency Center, azóta is dokumentálják a politikai hirdetéseket, bár általában 2-3 napos lemaradással. Magyarországon ezek az adatbázisok nyújtanak betekintést a politikai hirdetések és propaganda költségeibe.

Az elmúlt öt évben a magyar politika összesen 12 milliárd 448 millió forintot költött hirdetésekre a két óriáscégnél, amelyek többségét a Facebook és a YouTube hirdetéseire fordították. A Facebookon közel 11 milliárd, míg a YouTube-on majdnem másfél milliárd forintot költöttek, összesen 535 ezer, illetve 88 ezer hirdetésre. A hirdetések ára változó, de átlagosan 1 forint per megjelenés körüli árral számolhatunk.

A magyar politikai reklámköltés az EU-ban a középmezőnyben helyezkedik el, de a térségben mindenkit megelőzünk, még Ausztriát is. A YouTube adatai szerint az EU-ban csak Németország és Lengyelország költ többet hirdetésekre, és az egy lakosra jutó reklámköltségben is harmadik helyen állunk.

A legtöbbet költő Facebook-oldalak között a "Magyarország Kormánya" és a "Fidesz" oldalai szerepelnek az élen, míg a YouTube-on a "Fidesz" és "Márki-Zay Péter" a legnagyobb hirdetők. Az összesített szupertoplistán a "Megafon" és a hozzá kapcsolódó oldalak állnak az első helyen, több mint 2 milliárd forintos költéssel.

A politikai kommunikáció szervezése gyakran kiszervezett szürke zónás szereplőkhöz, a pártok saját hirdetési költségei pedig elenyészőek ezek mellett. Az Erősítő és az Ezalényeg nevű propagandahálózatok a 2022-es választás előtt egymilliárd forintot költöttek, majd a választás után megszűntek a költések. Továbbá, azonosítottunk még egymilliárd forintnyi reklámköltést olyan oldalaknál, amelyeket mára töröltek vagy hagyatottak.