A nyári repülőjegyek drágulhatnak a géphiány miatt

A nyári utazási szezonban a légitársaságoknak komoly kihívásokkal kell szembenézniük, mivel a kereslet várhatóan meghaladja a járvány előtti szinteket, azonban a Boeing és az Airbus gyártási problémái miatt repülőgéphiány alakulhat ki.

A globális légiközlekedési iparágban a nyári időszakban a kereslet már a járvány előtti időszakot is meghaladhatja, de a Boeing és az Airbus gyártási nehézségei miatt csökkenhet a repülőgépek szállítása. Ennek következtében a légitársaságok régebbi gépek használatára kényszerülhetnek, és csökkenthetik menetrendjüket. Néhány légitársaság esetében ez mégsem lesz elegendő, és kénytelenek lesznek járataik számát csökkenteni a rendelkezésre álló flotta hiányából adódóan.

Az utazók száma globálisan rekordmagasságokba emelkedik, és 2024-ben várhatóan eléri a 4,7 milliárdot, szemben a 2019-es 4,5 milliárdos adattal. A korlátozott kapacitások miatt magas repülőjegyárak alakulhatnak ki a nyári időszakban.

A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) korábban 9%-os utasforgalom-növekedést jósolt az idei évre, de a Boeing biztonsági problémái miatt ez már kevésbé tűnik valószínűnek. A légitársaságok mintegy 19%-kal kevesebb gépet kapnak idén, mint amire számítottak, az amerikai légitársaságok helyzete pedig még rosszabb, 32%-kal kevesebb gép érkezik hozzájuk.

A Boeing válságát egy januárban történt incidens súlyosbította, ami korlátokat szabott a 737 MAX gyártásának. Az Airbusnál pedig a Pratt & Whitney hajtóművek ellenőrzése miatt akár 650 darab Airbus A320neo típusú repülőgép is leállhat.

Európában és az Egyesült Államokban több légitársaság, mint például a Ryanair, a United és a Southwest, csökkentette járatait, és a repülőgéplízing-piac fellendült, az új gépek bérleti díjai rekordmagasságba emelkedtek, a Cirium Ascend Consultancy adatai szerint a havi 400 ezer dollárt is elérik, ami 2008 közepe óta a legmagasabb érték. Ennek eredményeként, bár a kereslet magas marad, az ágazat profitabilitását jelentős kihívások érik az új repülőgépek hiányából adódóan.

A légitársaságok milliárdokat költenek javításra és karbantartásra, hogy továbbra is a régebbi, kevésbé környezetbarát repülőgépeket használhassák, és felárat fizetnek azért, hogy a bérbeadóktól megszerezhessék őket. A megnövekedett lízing-, javítási és munkaerőköltségek ellenére a légitársaságok várhatóan nyereséget termelnek majd, mint ahogy tavaly a United és a Delta Air Lines oroszlánrészével 4,5 százalékos adózás előtti árrést ért el az amerikai légitársaságok.

: Forrás: Reuters : Forrás: Reuters