A ChatGPT még csak egy féltehetséges nyolcadikos

Tavaly mesterségesintelligencia-alapú csetbotokat érettségiztettünk, és arra jutottunk, hogy egyelőre nem kell attól félni, hogy lecserélnék a diákokat. Azóta azonban egyre okosabbak és népszerűbbek lettek, és ma már kódot, motivációs levelet írnak, sőt, a diákok is használják őket házi feladatok írására.

Beszélgetéseink során kiderült, hogy a diákok már hallottak a ChatGPT-ről és kísérleteztek is vele. Egyesek tételeket dolgoztatnak ki vele, mások beadandókat íratnak meg. A diákok különböző módon állnak hozzá az MI-hez, vannak, akik szégyellik, hogy nem saját munkát adnak be, míg mások csak részleteket használnak fel, vagy átírják az egészet. A legtöbben ritkán élnek a lehetőséggel, és főleg szorító határidő esetén, vagy olyan tárgyaknál használják, amelyek nem érdeklik őket annyira. Egyes diákok a ChatGPT-t egy új generációs keresőmotorhoz hasonlítják, amely ötleteket ad, de nem adja elém a választ. A diákok tudják, hogy a ChatGPT néha hibázik, és nem mindig megbízható. Egy diák például nem használta fel az elemzést, amit a ChatGPT készített, mert az MI nem ismerte az adott művet. A diákok egy része már látott olyat, hogy osztálytársuk a telefonján íratta meg a ChatGPT-vel az érvelő esszéjét. A tanárok többsége azonban nem foglalkozik az MI-vel, és nem beszéltek arról, hogy szabad-e használni.

Néhány tanár azonban kíváncsi a generatív MI-re, és órán kísérleteznek vele. Kovács Péter, a Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium magyartanára szerint a ChatGPT irodalmi szövegek alkotására nem alkalmas, és műelemzésekben sem szerepel jól. Kovács úgy véli, hogy a ChatGPT hosszabb szövegek kivonatolására használható, de irodalmi szövegekből csak klisészerű dolgot rak össze. A tanár nem szánt külön órát az MI-től való elijesztésre, de beszéltek a ChatGPT előnyeiről és korlátairól. Kovács szerint a probléma ott van, hogy a diákok nyelvileg nem fejlődnek, ha nem írnak saját maguk.

A Microsoft szerint az oktatási intézmények közel 60 százalékának nincs MI-stratégiája. A Klebelsberg Központ szerint az MI oktatásban történő szabályzása nincs napirenden. Az ELTE PPK és a Szegedi Tudományegyetem már bevezettek szabályzatokat az MI használatára vonatkozóan, és több egyetemen is indultak ChatGPT-vel foglalkozó kurzusok. A generatív MI tehát már az iskolákba is beférkőzött, és a diákok aktívan használják, míg a legtöbb tanár csak kísérletezik vele. Az internet esetében sikerült megtalálni a középutat, talán most is van remény, vagy marad a nyelvi leépülés.