Elképesztően magas, 191,855 milliárd forintos alaptőkével jegyezték be január 8-án a Szegedre tervezett BYD elektromosautó-gyár mögött álló BYD Auto Hungary Kft.-t – írja a hvg360. Az éppen félmilliárd eurós alaptőkét „nagy valószínűséggel” a magyar állam fizette be a lap szerint, ez következik ugyanis az 5 milliárd eurósra becsült beruházásból, illetve a magyar állam elmúlt évekbeli támogatási politikájából, amely jellemzően a beruházás 10%-át adta oda támogatásként.

A szegedi autógyár mögötti magyar kft-t egyelőre komáromi székhellyel jegyezte be a tatabányai cégbíróság és a lap arra is emlékeztet, hogy a bejegyzett tevékenységek között az akkumulátorgyártás is ott van, noha a kínai befektetést bejelentő Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter akkor azt hangsúlyozta, hogy Szegeden a BYD elektromos autókat, és nem akkumulátorokat fog gyártani. A lap azt is megjegyzi azonban, hogy a győri Audi és a kecskeméti Mercedes cégének tevékenységi körében is benne van az akkumulátorgyártás, mégsem gyártanak ilyesmit a két magyar városban.

Közben a Telex arról írt, hogy már tervek is érkeztek az építésügyi hatósághoz a szegedi beruházásról. A lap
vasárnapi cikke szerint az engedélyekre váró rajzokból kiderül, hogy az ELI-ALPS lézeres kutatóközponttól északra, az autópálya mellett épülne fel a kínai elektromosautó-gyár első két csarnoka, legalábbis ennek a kettőnek az alapozására szeretnének engedélyt kérni a gyár tervezői.

A munkát azzal kezdik majd, hogy a hullámos területről teljesen lehámozzák a termőföldet 50 centiméter mélységig, mintegy 40 hektáron, majd kiegyenesítik a felszínt és ráterítik a teherbíró réteget. A tervek szerint a földet szállító munkagépek egy már meglévő bekötőutat használnak majd a Budapesti úton át, vagyis elméletileg nem fogják zavarni a környékbeli lakosokat, amitől egyébként sokan tartanak.
A dokumentumokból kiolvasható, hogy a nagyobbik csarnok az autók karosszériájának formázására szolgálna 4 hektáron, míg a kisebbik egy könnyűfémes, kompozitanyagokkal foglalkozó üzem lenne, majdnem feleakkora területet elfoglalva.

Mint arról a frisshirek.hu is beszámolt, Szijjártó Péter külgazdasági miniszter tavaly karácsony előtt erősítette meg a korábbi sajtóértesüléseket, miszerint a kínai BYD Magyarországon, Szegeden építi fel első európai üzemét. A tárcavezető a beruházás értékét akkor nem közölte, mindössze annyit mondott: „a projekt a magyar gazdaságtörténet egyik legnagyobb beruházása lesz, amely nyomán több ezer új munkahely jön létre”.

Fotó: MTI / Miniszterelnöki Sajtóiroda