Január végén kötött adásvételi előszerződést a szegedi önkormányzat a BYD kínai autógyárral a gazdáktól kisajátított földekre. A gazdák kikérték a szerződést, amiből kiderül, hogy az önkormányzat 17-szer többet kap a földekért, mint amennyit a gazdáknak fizet – írja az Átlátszó. A Pick volt területeit ellenben a beszerzési ár alatt adhatja tovább a város a gyárnak.
A lap a vonatkozó szerződést az egyik gazdától kapta meg – innen derültek ki részletek az adásvétel körülményeiről. Ezt a gazdát még tavaly szeptemberben értesítette a szegedi önkormányzat egy ügyvédi iroda útján, hogy elveszik a földjeit. A szerződés aláírására a tulajdonos harminc napot kapott.
A BYD és a szegedi önkormányzat közötti előszerződésből – amely a gazdától került a laphoz – sok mindent kitakartak ugyan, de az például kiderült belőle, hogy a három területből kialakított ingatlanegyüttes összesen 300 hektár területű, a vételár pedig 19 EUR/m2 + ÁFA, ami a cikk szerint mind a három területre vonatkozik.
Azt az Átlátszó már tavaly novemberben megírta, hogy a birtokukba került tulajdoni lapok szerint Szeged, a Csányi Sándor érdekeltségébe tartozó Pick Szeged Zrt.-től összesen 97 hektár beruházási területet vásárolt saját használatú utakkal.
A vételárként megadott 22 830 352 euró mintegy 8,6 milliárd forintnak felel meg. Ez hektáronként 88,7 millió forintot jelent, ami több mint hússzorosa annak, mint amit a 24.hu-nak nyilatkozó gazdáknak ajánlottak.
Ez azonban négyzetméterenként közel 5 euróval kevesebb, mint az önkormányzat által a Csányi-féle földekért adott összeg.
Fotó: Gong Tao kínai nagykövet, Botka László, Szeged polgármestere a BYD bejelentésén a Külgazdasági és Külügyminisztériumban 2024. január 30-án. MTI/Máthé Zoltán