A BYD kirobbanó kínai értékesítési sikere és állami támogatások

A BYD autógyártó vállalat értékesítési adatai lenyűgöző növekedést mutatnak Kínában, melyet a magyarországi piaci jelenlétük is erősít, miközben jelentős állami támogatásokat élveznek.

A BYD, amely a kínai személyautó piacot uralja, az elmúlt hónapban 260 300 új autót adott el Kínában, ami több mint kétszerese annak, amennyi új személyautó egy év alatt gazdára talál Magyarországon. A magyar piacot tavaly ősszel három elektromos modellel meghódító cég, az előző évhez képest 35,4 százalékos növekedést ért el, és jelenleg 15,4 százalékos piaci részesedéssel büszkélkedhet.

A FAW-Volkswagen 140 588 autóval és 8,3 százalékos piaci részesedéssel a második helyen áll, míg a Geely, amely 2022 végén jelent meg a magyar piacon, 114 430 értékesített autóval és 6,8 százalékos piaci részesedéssel a harmadik helyet szerezte meg.

A Tesla kínai részlege 62 398 eladott autóval és 18,6 százalékos csökkenéssel zárta márciust, ami a hetedik helyre volt elegendő. Márciusban Kínában összesen 1,69 millió személyautót helyeztek forgalomba, ami 6,2 százalékos éves növekedést jelent, ezen belül 709 ezer volt konnektoros autó, azaz tisztán elektromos vagy plugin hibrid.

Kína márciusban 120 ezer konnektoros autót exportált, ami 70,9 százalékkal több az előző év azonos időszakához képest. A BYD azonban nem csak az értékesítési számokban jeleskedik, hanem az állami támogatások terén is kiemelkedő helyet foglal el. A Kieli Világgazdasági Intézet (IFW Kiel) szerint a vállalat legalább 3,4 milliárd eurót kapott közvetlen állami támogatás formájában, ami a 2020-as 220 millió euróról két évvel később már 2,1 milliárd euróra nőtt.

Ez a támogatás jelentős mértékben hozzájárult a BYD üzleti bevételeinek növekedéséhez, ahol a közvetlen támogatások aránya a 2020-as 1,1 százalékról 2022-re 3,5 százalékra emelkedett. A cég több vásárlási prémiumot kap az elektromos autói után, mint más hazai gyártók, vagy a helyben termelő külföldi vállalatok, mint például a Tesla vagy a VW vegyesvállalatai.

A kínai kormány által nyújtott támogatások és egyéb kedvezmények, mint a kritikus nyersanyagokhoz való könnyebb hozzáférés, a technológiatranszfer és a közbeszerzési eljárásokban való kedvező bánásmód, lehetővé tették a BYD számára, hogy gyorsan terjeszkedjen a zöld technológiai ágazatokban, és egyre inkább behatoljon az EU piacaira.

Az EU és az USA is lépéseket tesz a kínai támogatásokkal szemben, az EU 40 milliárd eurós innovációs alapot hozott létre, hogy versenyre keljen Kínával, míg az amerikai piacvédelmi intézkedésekkel is meg kell küzdenie. Az Európai Bizottság 2023 októberében vizsgálatot indított annak megállapítására, hogy a kínai támogatások tisztességtelen előnyhöz juttatták-e az ország iparát. Kína a vizsgálatot szabadpiac-ellenesnek bélyegezte, és azzal érvel, hogy autógyártói a technológiai innováció és a fejlett hazai ellátási láncok révén érnek el sikereket.