Nagy multicégeknek írtak az EP-képviselők, hogy ne finanszírozzák a balkáni oroszbarát propagandát

Az Európai Parlament képviselői arra szólították fel a nagy márkákat, mint például a Lidl, a Coca-Cola és a L’Oréal, hogy ne hirdessenek a balkáni Kreml-párti médiumokban. A Politico által idézett levélben a képviselők arra kérik a vállalatokat, hogy gondosan vizsgálják felül reklámpolitikájukat, hogy ne támogassanak olyan kiadványokat, amelyek ismertek a káros dezinformáció terjesztéséről.

A levél 15 címzettje között szerepel többek között a Lidl, a Coca-Cola, a L’Oréal, a Heineken és a Bosch. Andrej Kovacsev bolgár konzervatív képviselő és 15 másik jobbközép, liberális, szocialista és zöldpárti kollégája is aláírta a dokumentumot.

Az EU tisztviselői és dezinformációs szakértők szerint a júniusi európai parlamenti választások előtt növekszik az online álhírek és a szavazatok befolyásolására irányuló külföldi kísérletek veszélye. Kovacsev szerint a Kreml-közeli médiaszervezetek a hírneves vállalatok hirdetéseit használják fel hitelességük erősítésére, és ezek a márkák gyakran nem is tudják, hogy ezzel oroszbarát propagandacsatornákat támogatnak.

A Balkan Free Media Initiative jelentése szerint a globális márkák ügynökségeken és adtech cégeken keresztül több százmillió eurót fizettek olyan szerb és bolgár médiafelületeknek, amelyek a Kreml narratíváját támogató tartalmakat közvetítettek. A TV Pink és a TV Happy szerbiai csatornák például jelentős reklámbevételeket kapnak a nemzetközi cégektől, miközben olyan állításokat terjesztenek, amelyek szerint Oroszország az agresszió áldozata és kénytelen volt "különleges katonai műveletet" végrehajtani Ukrajnában.

A képviselők arra szólítják fel a vállalatokat, hogy álljanak az igazság és a tisztesség oldalára, értékeljék át hirdetési költségvetéseiket és ne támogassanak tovább olyan platformokat, amelyek veszélyeztetik ezeket az alapvető értékeket. A megszólított cégek közül a GSK és a Lidl reagált a Politico értesüléseire; a GSK azt állította, hogy nem hirdet a Balkánon, míg a Lidl képviselője elmondta, hogy a vállalat már hónapokkal a levél előtt lépett, és 2023 közepétől csökkentette, majd 2024-ben megszüntette a Pink TV és a Happy TV felületein való hirdetését.