Mint ismert, az Európai Unió tervei között szerepelt, hogy az idősebb autóvezetőket alkalmassági vizsga alá vessék akkor, amikor meghosszabbítanák a jogosítványt. Bár a javaslat lekerült a napirendről, a téma még most is aktuális. A német szövetségi statisztikai hivatal friss adatai szerint ugyanis a balesetek okozásában az átlagon felül teljesítenek a 65 év felettiek – írja az autoszektor.hu.
A hivatal szerint az ittasság miatti közlekedési balesetek ritkák az időseknél, más típusú vezetési hibák azonban különösen gyakran fordulnak elő ebben a korcsoportban. Megjegyezték azt is, hogy a gyorshajtás is alig játszik szerepet az időseket érintő balesetekben.
A lakosságon belüli arányukhoz képest az idősebbek kisebb valószínűséggel lesznek részesei közlekedési baleseteknek, mint a fiatalok. Tavaly Németországban 77 700 65 év feletti ember szenvedett személyi sérüléssel járó balesetet, ami a balesetben érintettek mintegy 15,1 százalékának felel meg. A lakosságon belüli arányuk viszont 22 százalék. Ennek egyik oka a közúti forgalomban való alacsonyabb részvétel – például sokszor már nincsen szükség munkába utazásra.
Ha azonban az idősek olyan balesetet szenvednek, amely személyi sérüléssel jár, gyakrabban okolják őket, mint a fiatalabbakat. Tavaly az esetek több mint kétharmadában (68,7 százalék) a 65 év felettiek voltak a fő bűnösök. A legalább 75 évesek közül négyből bő három érintett volt elsősorban a balesetért felelős (76,6 százalék), ami messze a legmagasabb adat az összes korcsoportban
Összehasonlításképpen: a 65 év alatti vezetők 55,2 százaléka volt a fő ok. Ebben a korcsoportban különösen a fiatal sofőrök okoznak aránytalanul sok balesetet: ha 18 és 20 év közötti fiatal felnőttek ültek az autó volánja mögött, az esetek 70,8 százalékában elsősorban ők a felelősek a balesetért.
A tervek szerint tehát az időseknél vizsgálnák az autóvezetés alkalmasságát, ugyanakkor a frissjogsis fiataloknál úgynevezett próbajogosítványt vezetnének be.
Fotó: MTI/Rosta Tibor