Mint ismert, az Európai Unió tervei között szerepelt, hogy az idősebb autóvezetőket alkalmassági vizsga alá vessék akkor, amikor meghosszabbítanák a jogosítványt. Bár a javaslat lekerült a napirendről, a téma még most is aktuális. A német szövetségi statisztikai hivatal friss adatai szerint ugyanis a balesetek okozásában az átlagon felül teljesítenek a 65 év felettiek – írja az autoszektor.hu.

A hivatal szerint az ittasság miatti közlekedési balesetek ritkák az időseknél, más típusú vezetési hibák azonban különösen gyakran fordulnak elő ebben a korcsoportban. Megjegyezték azt is, hogy a gyorshajtás is alig játszik szerepet az időseket érintő balesetekben.

Ezek helyett a 65 év felettiek gyakran hibáznak forduláskor és manőverezéskor, és jóval nagyobb eséllyel követnek el elsőbbségi szabálysértést, mint a fiatalabb sofőrök. Míg a balesetet szenvedett idősek körülbelül 22,3 százaléka követett el súlyosabb hibát, addig a fiatalabbaknál ez 19,2 százalék volt. A 65 év alattiaknál gyakrabban fordult elő, hogy figyelmen kívül hagyták más járművek elsőbbségét. Ezzel szemben az idős embereket lényegesen ritkábban vádolják túl szoros követéssel (10,8, illetve 16,3 százalék), gyorshajtással (5,2 százalék, illetve 11,4 százalékkal) vagy ittas vezetéssel (1,1 százalék, illetve 4,3 százalék).

A lakosságon belüli arányukhoz képest az idősebbek kisebb valószínűséggel lesznek részesei közlekedési baleseteknek, mint a fiatalok. Tavaly Németországban 77 700 65 év feletti ember szenvedett személyi sérüléssel járó balesetet, ami a balesetben érintettek mintegy 15,1 százalékának felel meg. A lakosságon belüli arányuk viszont 22 százalék. Ennek egyik oka a közúti forgalomban való alacsonyabb részvétel – például sokszor már nincsen szükség munkába utazásra.

Ha azonban az idősek olyan balesetet szenvednek, amely személyi sérüléssel jár, gyakrabban okolják őket, mint a fiatalabbakat. Tavaly az esetek több mint kétharmadában (68,7 százalék) a 65 év felettiek voltak a fő bűnösök. A legalább 75 évesek közül négyből bő három érintett volt elsősorban a balesetért felelős (76,6 százalék), ami messze a legmagasabb adat az összes korcsoportban

Összehasonlításképpen: a 65 év alatti vezetők 55,2 százaléka volt a fő ok. Ebben a korcsoportban különösen a fiatal sofőrök okoznak aránytalanul sok balesetet: ha 18 és 20 év közötti fiatal felnőttek ültek az autó volánja mögött, az esetek 70,8 százalékában elsősorban ők a felelősek a balesetért.

A tervek szerint tehát az időseknél vizsgálnák az autóvezetés alkalmasságát, ugyanakkor a frissjogsis fiataloknál úgynevezett próbajogosítványt vezetnének be.

Fotó: MTI/Rosta Tibor