Az idei évben jóval több autót szállítottak el a fővárosi kerületek közterületeiről, mint 2022-ben - írta meg a problémát az Infostart. Az önkormányzatok szerint a szabálytalan parkolás miatt elvitt kocsikért általában jelentkeznek a tulajdonosok, viszont az elhagyott roncsautókat szinte senki sem váltja ki az elszállítást követően.

Utóbbi nem csak a közterületeken, az áruházi parkolókban is jelentős probléma. Emellett megsokasodott azok a panaszok is, hogy sokan gyakorlatilag P+R parkolóként tekintenek egy-egy nagyobb üzlet parkolójára – írja Pénzcentrum, mely annak járt utána, hogy a hazai áruházláncok – Spar, Aldi, Lidl, Penny és Tesco – mit tesznek azért, hogy „rend legyen a saját portájukon”.

Kérdéseikre többek között azt a választ kapták, hogy ha elhagyott, hosszú ideje ott parkoló autót észlelnek, akkor az áruházi kollégák értesítőt helyeznek a gépjárműre, felszólítva a jármű tulajdonosát arra, hogy álljon ki a parkolóból. Ha ez nem vezet eredményre, az önkormányzathoz lehet fordulni, vagy a közterület-felügyelet segítségét kérni. Ugyanakkor ez a terület jogilag nem kellően szabályozott, a birtokvédelmi eljárás igen hosszadalmas, így a kimenetel is kérdéses.

Amiatt, hogy az ingázók egyfajta ingyenes P+R parkolóként használják a boltok helyeit, többen saját fizetős parkolót alakítottak ki sorompós vagy élőerős felügyelettel.

A vásárlók az érintett üzleteknél viszont jellemzően egy bizonyos ideig – a Lidlnél és Pennynél 60, az Aldinál például 90 percen keresztül –ingyenesen vehetik igénybe a parkolást, ezen felül azonban parkolási díjat kell fizetni, akár több ezer forintot is.

Azoknál a boltoknál, ahol továbbra sem díjfizetős a parkolás, megesik, hogy az adott vállalat a „magánterületre vonatkozó autóelvonatás táblát” helyezett ki, hogy elejét vegyék az otthagyott roncsautók elszaporodásának. A Tesco tájékoztatása szerint egyébként roncsautóvá csak a kormányhivatal meghatározott osztálya nyilváníthat egy járművet, ezek megsemmisítő telepre kerülnek – olvasható sok egyéb mellett.

Fotó: Savaria Fórum