A Reuters legalább 600 korábban be nem jelentett munkahelyi sérülést dokumentált Musk rakétavállalatánál: végtagok zúzódása, amputációk, áramütések, fej- és szemsebek, valamint egy haláleset. A SpaceX alkalmazottai azt mondják, hogy megfizetik az árát a milliárdos azon törekvésének, hogy rohamos gyorsasággal gyarmatosítsa az űrt.

Sokan súlyos, akár rokkantságig is fajuló baleseteket szenvedtek. A feljegyzések szerint több mint 100 munkás mély sebet, 29-en csonttörést vagy ficamot, 17 ember kéz vagy ujj törést, kilencen pedig fejsérülést szenvedtek, közülük egy koponyatörést, négy agyrázkódást és egy traumás agysérülést.

Az esetek között volt még öt égési sérülés, öt áramütés, nyolc amputációhoz vezető baleset, 12-nél több meg nem határozott testrészt érintő sérülés és hét dolgozó szemsérülése.

Mások sérülései viszonylag csekélyek voltak, köztük több mint 170 húzódásról vagy ficamról szól a jelentés.

A jelenlegi és korábbi alkalmazottak szerint az ilyen sérülések egy kaotikus munkahelyet tükröznek, ahol a gyakran alulképzett és túlfáradt munkatársak rutinszerűen kihagyták az alapvető biztonsági eljárásokat, miközben versenyeztek Musk agresszív űrküldetési határidőivel.

A Musk által több mint két évtizeddel ezelőtt alapított SpaceX azt az álláspontot képviseli, hogy a dolgozók felelősek önmaguk védelméért.

Elon azon elképzelése, hogy a SpaceX célja, hogy a lehető leggyorsabban a Marsra menjen és megmentse az emberiséget, áthatja a vállalat minden részét

– mondta Tom Moline, a SpaceX egykori vezető repüléstechnikai mérnöke, aki a munkahelyi panaszok miatt elbocsátott alkalmazottak közé tartozott. 

A vállalat igazolja, hogy félre kell vetni mindent, ami e cél elérésének útjában állhat, beleértve a munkavállalók biztonságát is.

Összességében a Reuters több mint három tucat olyan személyt kérdezett meg, akik ismerik a SpaceX biztonsági gyakorlatait, köztük több mint két tucat jelenlegi vagy korábbi alkalmazottat. A források közül sokan névtelenül nyilatkoztak, féltve a karrierjüket vagy tartva a jogi következményektől. 

A Reuters által dokumentált több mint 600 SpaceX-sérülés a teljes esetszámnak csak egy részét jelenti, mert az adatok nem nyilvánosak.

Az OSHA 2016 óta kötelezi a vállalatokat, hogy évente jelentsék a sérüléseik teljes számát, de a SpaceX létesítményei az évek nagy részében nem nyújtottak be jelentést.

A Reuters által feltárt sérülések körülbelül kétharmada olyan években történt, amikor a SpaceX nem jelentette ezeket az éves adatokat, amelyeket az OSHA azért gyűjt, hogy segítsen előtérbe helyezni a potenciálisan veszélyes munkahelyek helyszíni ellenőrzését.

Elon elképzelése, miszerint a SpaceX azon a küldetésen dolgozik, hogy a lehető leggyorsabban eljuthasson a Marsra és megmentse az emberiséget, áthatja a vállalat minden részét. A vállalat igazolja, hogy félre kell vetni mindent, ami e cél elérésének útjában állhat, beleértve a munkavállalók biztonságát is.

Az OSHA-jelentés egy ellenőrzésről, amely olyan biztonsági hibákat tárt fel, amelyeket Lonnie LeBlanc munkás 2014-es halálához vezettek.

Kiemelt fotó: Getty Images