Ami 2023-ban filmes fronton a Barbenheimer jelenség volt (a Barbie és az Oppenheimer film szimultán megjelenése), az a zenei szférában Taylor Swift lett. Világszerte rajongók milliói kezdtek áradozni a közösségi médiában a The Eras Tourról, külső szemmel szinte érthetetlen mértékű hype-ot generálva az énekesnő idei turnéja köré. A „Swiftie”-k persze pontosan tudják és hangoztatják, miért különleges ez az egész, vagyis miért annyira, hogy egy olyan popkulturális fenomén süljön ki a koncertsorozatból, amilyenné ez vált. Nekik nem kell bemutatni a részleteket, főképp őket veszi célba a mozis lehetőség, de mindenki másnak is szinte elkerülhetetlen volt, hogy legalább egyszer ne fusson bele Taylor Swiftbe idén a közösségi médiában. De mégis, pontosan mi ez az őrület?

A The Eras Tour Taylor karrierjének legnagyobb koncertturnéja, amely idén márciustól jövő novemberig 5 kontinensen 146 fellépést fed le, mind különböző stadionokban megtartva. A cím természetesen arra utal, hogy ezzel pályafutása összes eddigi érájának és albumának emléket állít – picit több, mint 3 órába belezsúfolva 44 dalt, 10 felvonásban, melyek mind 1-1 lemezt szimbolizálnak. A koncertfilm némileg vágottan, de így is 169 percben dokumentálja az augusztus eleji három fellépést, amelyet Swift a tavalyi Super Bowl helyszínén, az egykori lóversenypálya helyén felépült SoFi Stadiumban tartott Inglewoodban, Los Angeles vonzáskörzetében. A rendező az a Sam Wrench, aki korábban Billie Eillish O2-es koncertjét is dirigálta, melyet szintén láthattak a hazai nézők a Pannónia Entertainment által.

A látványos show-t a rajongókon kívül a kritikusok is éltették, az október közepi észak-amerikai mozibemutatónak 37 millió dolláros nyitónapi bevételt jósoltak, ehhez képest 96 millió jött össze az első 3 napon, amivel már most minden idők legnagyobb bevételű koncertfilmjévé vált. A korábbi rekord Justin Bieberhez fűződött, aki a Never Say Neverrel nemhogy nyitóhétvégéjén, komplett futása alatt 23 millával kevesebbet termelt. Minden idők legjobb októberi rajtja a kontinensen a Jokeré volt 2019-ben, ettől mindössze 200 ezer dolcsival maradt el a The Eras Tour által generált brutális nézőszám. S mivel mindez csak 3 országból való, a világpremierrel egy hétvégén rajtoló piacokról további 32 millió jött, ami összességében 128-ig repítette toronymagasan műfajának élére a koncertfilmet. Úgy, hogy számos országban – ahogy nálunk is – elcsúsztatva, csak később debütál. Elképesztő számok!

A film létrejötte önmagában egy fantasztikus történet, ugyanis eredetileg minden nagy hollywoodi stúdióval folytattak ugyan tárgyalásokat, azok az író- és színészsztrájk alatt rendre visszautasították a felkérést, így Swift producerként maga vette kezébe az irányítást, és megkerülve a stúdiórendszert közvetlenül mozihálózatoknál és a sztrájktól független filmforgalmazóknál kezdett házalni, míg csak sikerrel nem járt. Hatásának jelentősége abból is leszűrhető, hogy miután a tárgyalások végeztével kitűzték a premiert, az ahhoz közel eső filmekből több is új dátumot kapott. Ténylegesen menekültek előle!

A turné mellé folyamatosan jöttek a bővített és újravett kiadású lemezmegjelenések, valamint új klipek is. Producerként Swift a film vágásába is beleszólt, lényegében ő felügyelte, hogy melyik dalok kerüljenek bele, így személyes kedvencei mellett bizonyára a rajongók favoritjai mind részét képezik majd a játékidőnek. A „Swiftmánia” kulturális hatása mellett a gazdaságra és a politikára is kiterjedt, tényleg egy különleges eseményt adva a világnak. A Pannónia Entertainment Magyarországra is elhozza a globális mániát november elején. Ahogy a koncertekre, úgy valószínűsíthetően a vetítésekre is hamar elfogynak majd a jegyek, így a legnagyobb rajongóknak résen kell lenniük. A The Eras Tour koncertfilm felirat nélkül országszerte a kiválasztott mozikban november 3-tól lesz látható, limitált ideig. 

Fotó: Pannonia Entertainment