Lukoil-ügy: Magyarország válaszlépései az ukrán blokkolásra

Az ukrán döntés következtében Magyarország és a régió országai számára kihívást jelentő helyzet alakult ki a Lukoil olajszállításainak blokkolása miatt, amelyet azonban a magyar kormány több lépéssel igyekszik kezelni.

Lantos Csaba energetikai miniszter Tusnádfürdőn, a 33. Bálványosi Szabadegyetemen beszélt arról, hogy az ukrán intézkedés következtében ellehetetlenült a Lukoilnak a Közép-Európába irányuló szállítása. A miniszter szerint a helyzet elfogadhatatlan, és arról is beszámolt, hogy egy, a Lukoilra vonatkozó tilalmat feloldó rendelkezés előkészítve volt Zelenszkij elnök asztalán, de azt végül nem írta alá.

A Mol a kiesett olajmennyiséget más országokból és más orosz termelőktől származó olajjal pótolta, amelyek az Adria-vezetéken keresztül érkeznek Magyarországra. Lantos hangsúlyozta, hogy a jövőbeni ellátásbiztonsági kockázatok elkerülése érdekében több lépést is tettek, és hogy a magyarországi stratégiai tárolók jelenleg teljesen fel vannak töltve.

Gulyás Gergely kancelláriaminiszter a kormányinfón arról beszélt, hogy ha a helyzet nem oldódik meg, üzemanyaghiány lehet Magyarországon, de hozzátette, hogy szeptemberig meg kell oldani a kérdést. Gulyás szerint a Mol egyelőre nem hív le máshonnan nagyobb mennyiséget, és egyelőre nem érzékelhető a Lukoil kiesése, de 1-2 hét múlva kiderül, mi a helyzet. Gulyás a Lukoil-lépést zsarolásnak nevezte, amely mögött az áll, hogy Ukrajna azt követeli Magyarországtól, hogy "hagyjunk fel a békepárti politikával" és ezzel zsarolja Magyarországot és Szlovákiát.

A Reuters tudósításában Gulyás három lehetséges megoldási irányt vázolt a Lukoil-ügyre: az egyik, hogy az ukránok beismerik, nem tehetik meg ezt két EU-tagországgal, a másik, hogy az Európai Bizottság segít, a harmadik pedig, hogy jogi kiskaput találnak a szankciók áthidalására. Azonban Volodimir Zelenszkij ukrán elnök egyik legbefolyásosabb tanácsadója, Mihailo Podoljak visszautasította Gulyás Gergely szavait, mondván, hogy az ukrán lépésnek semmi köze a zsaroláshoz, és kritizálta Magyarország és Szlovákia álláspontját, miszerint engedményeket kell tenni Oroszországnak.

A Lukoil, amely a magyarországi olajszállítások piacáról kiebrudalt, kilencszer annyit ér, mint a Mol. A cég bevételei már tavaly erősen visszaestek az orosz olaj európai szankcionálása miatt, most újabb piacról szorulhatnak ki. Magyarországon a Dunai Finomítóban még most is kétharmad arányban orosz nyersolajat dolgoznak fel, aminek fele Lukoiltól érkező beszállítás volt, egészen június végéig. Jelenleg valószínűleg valamennyivel kevesebb olaj jön a Barátságon, de nem tudni, hogy mennyivel, aki szállít: a Rosznyeft és a Tatnyeft. Az ügyet azonban átszövi a politika, a magyar és szlovák álláspont szerint Ukrajna sérti a 2014-es EU-s társulási szerződést, veszélyezteti a magyar energiaellátást.

Üzemanyaghiányról korai lenne beszélni, egyrészt van a Molnak saját készlete, emellett rendelkezésre áll az ország 90 napos átlagfogyasztásnak megfelelő stratégiai olajtartalék. A Lukoil már nem szereplője a magyar üzemanyag kiskereskedelemnek, a cég 2022-ben kivonult a közép-európai országokból, a 79 hazai kutakat birtokló Norm Benzinkút Kft.-t a Mol vette meg, majd bevonta őket egy, a lengyel Orlennel végrehajtott csereügyletbe, így a Lukoil márka teljesen el is tűnt itthonról.