A használtautó-vásárlás buktatói

A hazaúton furcsa, szúrós szag kezdett terjengeni a 2009-es évjáratú Alfa Romeo Mito utasterében. Olvasónk, Katalin (a nevét kérésére megváltoztattuk), sejtette, hogy lesz még dolga a hatvani kereskedőtől 1,5 millió forintért vásárolt autóval. Bár az Alfa nem robbant le, a vásárlás után egy héttel sokkoló hírt kapott a megbízott szervizből a kisebb problémák javításával kapcsolatban.

Katalin ügyvédje, Vágány Tamás furcsállotta, hogy nem kapott számlát, és a vételár sem szerepelt a szerződésen. Az eladó csak egy 18 ezer forintos érzékelő cseréjéről tájékoztatta Katalint, de a szerviz szerint ennél sokkal nagyobb bajok voltak az autóval. Az Alfa korábban súlyosan összetört, és több helyen olajszivárgást, lyukas motor szívósorát, repedt hátsó lámpát, hibás kormányszervót és önindítót, kontakthibás műszerfalat, valamint szivárgó fűtőradiátort találtak.

Vágány Tamás szerint a hibás teljesítés esetében gyakran a vevő felelőssége merül fel hamarabb, mint hogy nem azt kapta, amit az eladó ígért. Az ügyvéd találkozik olyan esetekkel is, amikor a vásárló kopó-fogyó alkatrészek cseréjét szeretné kicseréltetni, és ezek az ügyek gyakran elhalnak a bíróságon.

Katalin esetében az eladó nem volt hajlandó visszavásárolni a gazdasági totálkáros autót, amelynek javítása 2,1 millió forintba került volna. A kereskedő elzárkózott a békés rendezéstől, így polgári per indult, amelyben a bíróság Katalin javára döntött, és a kereskedőnek vissza kellett vásárolnia az autót és megtérítenie a per költségeit.

A magyar autóállomány átlagos kora eléri a tizenhat évet, és a használtautó-vásárlók többsége 1,5-2 millió forint körüli összegből gazdálkodik. Fontos, hogy tisztában legyünk a fogyasztóvédelmi szabályokkal, és ne az eladótól érdeklődjünk ezekről. Vágány Tamás szerint gyakoriak a reklamációk ismeretlen eladók adataival előre kitöltött adásvételivel kapcsolatban. Az importált használt autók esetében az eladó gyakran külföldi, és nem tud arról, hogy valaki Magyarországon a nevében próbálja eladni az autót.

2022-ben egy évre változott az a szabály, hogy a kereskedőnek kell bizonyítania, hogy a vásárolt autó hibátlan volt. A magánszemélytől vásárolt használt autók esetében a vevőnek kell bizonyítania, hogy nem azt kapta, amiben megállapodtak az eladóval. Minden olyan megjegyzés semmis, amellyel az autókereskedő előre kizárja a reklamáció jogát.

A szavatosság akkor véd, ha például a motor túlzottan olajat fogyaszt, vagy ha kiderül, hogy egy súlyos sérülést szakszerűtlenül állítottak helyre. Ha egy autóról kiderül, hogy visszatekerték a kilométer-számlálóját, az is alapot jelent a szavatosságra. Vágány Tamás példaként említ egy 2015-ös évjáratú Mercedes V Osztály mikrobuszt, amelynek kilométer-számlálóját visszatekerték, és az új tulajdonos többet fizetett az autóért, mint amennyit ért volna.

A vevők utólag nem mindig téríttethetik meg a rejtett hibák javításának költségét, de kérhetik, hogy az eladó javíttassa meg az autót. Ha a kereskedő és magáneladó nyitott az egyezségre, az ügyvéd azt tanácsolja, hogy a vevő mentse el az apróhirdetést, amelyben megtalálta az autót. Ha az eladó nem vállalja a rejtett hiba javítását, a vevő kérheti az eredeti állapot visszaállítását is.

A gondtalan használtautó-vásárlás a felkészüléssel kezdődik, amelynek része az előzetes átvizsgálás. Ez nem kötelező, de megkímélheti a vevőt a csalódástól és több százezer forint elszórásától. Ha az eladó nem egyezik bele az átvizsgálásba, érdemes tovább nézelődni a hazai kínálatban.