Az MNB intézkedései az Apple-ügy kapcsán és az utasbiztosítások vizsgálata

Az MNB gyorsan reagált az Apple-ügyre, hangsúlyozva, hogy nem a magyar bankoknál keletkezett a probléma, és nem is kibercsalás történt. Kandrács Csaba, a Magyar Nemzeti Bank felügyeleti és fogyasztóvédelmi alelnöke szerint a bankoknak hatékonyabban kellene figyelniük az ügyfelek számláinak kártyás terheléseit, és az MNB értékeli az azonnali vizsgálatindítás szükségességét. Emellett kiemelte a fizetési műveletekben részt vevő harmadik felek felelősségének tisztázásának fontosságát, valamint a kibercsalók által kihasználható kockázatokat. Az MNB a légitársaságok járatkéséseivel kapcsolatos utasbiztosítások szerződéses feltételeit is górcső alá veszi.

Az Apple webáruház és nemzetközi kártyaelfogadó partnere technikai hibája következtében közel 2 milliárd forint tűnt el az ügyfelek bankszámláiról. A hiba egy frissítés során keletkezett, és több tízezres vagy százezres összegeket vontak le az érintett ügyfelektől. Az MNB hangsúlyozza, hogy a bankoknak saját forrásaikból kell előlegezniük a kártérítést, és a pénzforgalmi törvény szerint maximum 1 munkanapon belül vissza kell téríteniük az illetéktelenül levont összegeket. Az MNB felhívja a figyelmet arra, hogy a bankoknak proaktívan kellene kezelniük az ilyen helyzeteket, és azonnal fel kell venniük a kapcsolatot a hibát elkövető harmadik félekkel. Az MNB már tárgyalt a bankokkal, kártyatársaságokkal és az Apple-lel is, amely megkezdte a hibásan elvont összegek visszafizetését. Az MNB továbbá felkészül a kibercsalók által kihasználható helyzetekre, és riasztani fogja a hatóságokat és a nyilvánosságot, ha szükséges. Az ügyfeleknek óvatosnak kell lenniük, és nem szabad megosztaniuk adataikat adathalász kísérletek során. Az MNB online csalásokkal kapcsolatos információs aloldalt hozott létre, ahol az ügyfelek tájékozódhatnak a csalások megelőzéséről és teendőikről.

Az MNB a légitársaságok járatkéséseivel kapcsolatos utasbiztosítások szerződéses feltételeit is vizsgálja. Az uniós rendelet szerint a légitársaságok kötelesek kártalanítást fizetni és segítséget nyújtani hosszas járatkésés, járattörlés vagy visszautasított beszállás esetén. Az MNB azt vizsgálja, hogy az utasbiztosítások feltételei egyértelműek-e, és világosan látható-e, hogy milyen térítésre tarthatnak igényt az utasok. Emellett a külföldi sürgősségi orvosi ellátás térítési feltételeit is áttekintik, hogy azok világosak és érthetőek legyenek a biztosítottak számára.