Az Alstom nagyszabású tervei a magyar vasút fejlesztésére

Az Alstom magyarországi leányvállalata jelentős bővítéseket és fejlesztéseket tervez a mátranováki gyárában, amely jelenleg 720 főt foglalkoztat. A vállalat a hazai vasúti piac kihívásaira reagálva szeretne részt venni a MÁV, a GYSEV, a HÉV és a BKV tenderein, különös tekintettel a HÉV járművek cseréjére és a villamos motorvonatokra.

Az Alstom Hungary Kft. ügyvezetője, Balázs Gáspár a Világgazdaságnak nyilatkozva részletezte a cég jelenlegi helyzetét és jövőbeli terveit. Az Alstom 2021-ben vásárolta meg a Bombardier mátranováki vasúti forgóvázkeretgyárát, és a következő években jelentős fejlesztéseket terveznek, amelyek a gyártási kapacitás növelését és a hatékonyság javítását célozzák. A 2030-ig tartó projekt keretében új logisztikai csarnok épül, új gépek beszerzésére kerül sor, és az ipar 4.0 technológiáit is bevezetik, mint például a hegesztőrobotokat és a 3D-s gyártásicellákat.

A cég tervei között szerepel a hidrogénüzemű járművek és mozdonyok beszerzése is, amelyek a karbonsemleges közlekedés felé tett lépések részét képezik. Az Alstom előzetes piaci konzultációkat is folytatott ebben a témában. Európában mintegy 10 ezer dízelmozdonyt kell lecserélni, és a hidrogénüzemű járművek jelentős szerepet játszhatnak ebben a folyamatban.

Balázs Gáspár elmondása szerint a Stadler jelenleg dominál a hazai vasúti tendereken, azonban az Alstom a mátranováki gyártókapacitással és számos referenciával kívánja erősíteni a piaci pozícióját. A cél, hogy a helyi gyártás révén versenyképes és magas minőségű termékeket kínáljanak.

Az Alstom vezetője optimista, de realista is a hazai vasúti piac jövőjét illetően. Úgy véli, hogy a "hosszú tél" átvészeléséhez megfelelő finanszírozási formák megtalálása és hatékony fejlesztések szükségesek.