Új visszaváltási rendszer: kihívások és vélemények

Az új visszaváltási rendszer bevezetése óta eltelt időszak vegyes érzelmeket vált ki az emberekből és a szakmából. Egyesek praktikusnak találják, mások bosszúságot élnek meg a rendszerrel kapcsolatban. A kereskedők és a zöldszervezetek szerint is van még mit finomítani a rendszeren.

A SPAR Magyarország naponta több mint 600 ezer vásárlót fogad, és csak hat alkalommal jeleztek problémát a REpont-rendszerrel kapcsolatban július 1-je óta. Maczelka Márk, a SPAR szóvivője szerint a legnagyobb problémát a termékregisztráció csúszása jelenti, ami kihat a kereskedelmi folyamataikra. Egyes termékeken ott van a DRS logó, de a gépek még nincs felprogramozva a visszavételre, ezért a vásárlóknak ajánlott a REpont applikációt használniuk a visszaválthatóság ellenőrzésére. A SPAR számára kihívást jelent a vásárlók megfelelő tájékoztatása, az áruházi folyamatok menedzselése és a visszaváltott italcsomagolások háttértárolási struktúrájának kialakítása és fenntartása.

Kozák Tamás, az Országos Kereskedelmi szövetség főtitkára szerint a kereskedők felkészültek az új rendszer bevezetésére és alkalmazására, a továbbfejlesztésre vonatkozó javaslatokat pár hónapos tapasztalat alapján lehet majd megfogalmazni.

Vorigin Dóra, az Auchan külső kommunikációs menedzsere elmondása szerint hiba esetén egyértelműbb, konkrétabb hibajelzést kellene adnia az automatáknak. Az Auchan üzleteiben több mint 50 REpont automata működik, amelyek csak egyutas göngyöleget fogadnak el, és többféle hibaüzenetet adhatnak a csomagolás állapotától függően.

Csobay Krisztina, a Zöldövezet Társulás Egyesület elnöke szerint még sok a kérdés a visszaváltható és nem visszaváltható palackok keveredése miatt, és fontos lenne az edukációs programok erősítése. Az egyesület célja, hogy a többutas, azaz újratölthető termékek is egyre nagyobb teret kapjanak a körforgásos gazdaságban.

Egy Facebookon terjedő videó szerint az új rendszer hátrányosan érinti a vidékieket, mivel akár 50-60 kilométert is kellene utazniuk a visszaváltáshoz. A kisboltosok pedig azt nehezményezik, hogy nincsenek megfelelően motiválva a kézi visszaváltásra.

Több olvasó is jelezte, hogy elégedetlen az új rendszerrel, mivel nem szeretnék magukkal cipelni a drágábban megvásárolt üvegeket és palackokat. Egyikük arról számolt be, hogy az első próbálkozása során egy másik felhasználónak utalta el az automata a beváltása árát.