Önkéntes tartalékos katonák a légiirányításban?

A kormány tervei szerint a légiirányítók hiányát önkéntes tartalékos katonákkal pótolnák, akik akár gyakornokként is bevethetők lennének, ha valaki felügyelne rájuk.

A nyári légi közlekedési problémákért több kormánytag is a légiirányítókat teszi felelőssé, köztük Gulyás Gergely, aki szerint a járatkésések egy részéért a légiirányítás is okolható. A légiirányításért felelős HungaroControl-nál létszámhiány van, ami a kormány szerint tovább súlyosbítja a helyzetet. A létszámhiány enyhítésére a Honvédelmi Minisztérium egy ötletet vetett fel: önkéntes tartalékos katonák alkalmazása légiirányítóként.

A HungaroControlnál a légiirányító-hiány miatt előfordul, hogy a nyolc helyett csak hat légiforgalmi szektort tudnak nyitva tartani, és ezeket sem tudják folyamatosan üzemeltetni. A légiirányítói létszám 2019-hez képest csupán 3,3 százalékkal, 179-ről 185 főre emelkedett, miközben a kezelt légi járművek száma 25-30 százalékkal haladja meg a koronavírus előtti időszakot.

A légiirányítók bére Magyarországon kimagasló, de a reálértéke csökken, ami miatt sokan választják a külföldi munkavállalást. Az új irányítók képzése nem tud lépést tartani az elvándorlással, ami elégtelen kapacitást és európai szintű rekord késéseket eredményez.

A katonák alkalmazása nem lenne szokatlan a HungaroControlnál, amely kiemelt védelmi kategóriába sorolt szolgáltató. A cég vezetőségében is van példa katonai múlttal rendelkező személyre, mint például Szarka Gábor, aki korábban a Magyar Légierőnél szolgált.

A katonák "polgári célú felhasználásában" a Honvédelmi Minisztérium kreatív megoldásokat keres. A tanárok és a járművezető-oktatók után a légiirányítók pótlására is katonákat vezényelhetnek. A katonák sztrájkjoga korlátozott, ami gyakorlati előnyöket jelenthet a légiirányítás területén.

A tervezet szerint az önkéntes tartalékos katonák közül azok, akik megfelelnek bizonyos feltételeknek, mint például a középfokú angol nyelvvizsga és a szükséges szakszolgálati engedélyek megszerzése, jogosultak lennének repülőtéri, bevezető vagy körzeti irányító feladatok ellátására oktató felügyelete mellett.

A kormányzat figyelmét is felkeltett járatkésésekre hivatkozással a Honvédelmi Minisztérium tervezete, amely önkéntes tartalékos légiforgalmi irányítókat alkalmazna, de hivatalos reakció híján egyelőre nem világos, hogy a rendelet-tervezet megvalósul-e ebben a formában. A hatásvizsgálat azzal számol, hogy összesen 10 főt tudnának a légiirányítók segítségére küldeni, a 2028-ig tartó költségvonzata ennek 131 millió forint lenne.