Az Őrült Nők Ketrece: Több mint egy évtizedes sikertörténet

Az Átrium társulatának zászlóshajója, Az Őrült Nők Ketrece, a budapesti színházi élet egyik kultikus előadásává vált, amely éppen az ellen szól, amit a hivatalos kormányzati narratíva képvisel: a család az család, még ha egy meleg pár alkotja is. Alföldi Róbert rendező, Stohl András és Hevér Gábor színészek, valamint Gergye Krisztián koreográfus segítségével próbáljuk megfejteni a darab töretlen népszerűségének titkát.

Gergye Krisztián koreográfus szerint egy normális európai városnak kell, hogy legyen egy ilyen energiájú Az Őrült Nők Ketrece-előadása, amely már egy évtizede sikeresen fut, és amelynek társadalmi hatása is jelentős. A darabot Jean Poiret írta a hetvenes években, és azóta több adaptáció is készült belőle, köztük film és Broadway-musical. Magyarországon az Operettszínházban futott sokáig, de Alföldi Róbert feldolgozása egy lépéssel túlment a korábbi, könnyedebb revüelőadásokon, és a család, valamint a kapcsolatok valóságosságára helyezte a hangsúlyt.

Hevér Gábor, aki a darab egyik főszereplőjét, Georges-t alakítja, úgy véli, hogy az előadásban még legalább tíz évig van potenciál. Ő és Stohl András, aki Albin szerepét játssza, 2014 óta minden előadásban láthatók, és a három és félórás produkció jelentős fizikai megterheléssel is jár számukra.

Stohl András számára Albin szerepe élete egyik legfontosabb alakítása, és a smink, valamint a paróka segítségével történő átlényegülés is hozzájárul a karakter hitelességéhez. Alföldi Róbert számára egyértelmű volt, hogy Stohlra kell bízni a főszerepet, mivel a színész humorával, ízlésével, intelligenciájával és énektudásával tökéletes választásnak bizonyult.

Az előadás sikeréhez hozzájárult a politikai klíma és a kormány LMBTQ-ellenes szólamai is, amelyek lehetővé tették, hogy a színészek improvizációs jeleneteikben aktuális társadalmi kérdésekre reflektáljanak. Hevér Gábor szerint fontos kiemelni bizonyos témákat, mivel nem biztos, hogy a színházba látogatók tisztában vannak a közéleti eseményekkel.

Az Őrült Nők Ketrece nem csak a szórakoztatásról szól, hanem mély érzelmeket is képes megmozgatni a nézőkben. Alföldi Róbert szerint az előadás sikere nem csak a kormánypropagandán múlik, hanem az érzelmi tölteten is, amely a nézőket a székekbe szögezi. Hevér Gábor hozzáteszi, hogy az előadást azok is megnézik, akik az elfogadás gyakorlásában lemaradásban vannak.

Az Őrült Nők Ketrece az elmúlt évtized egyik legmeghatározóbb előadása lett Magyarországon, és Alföldi Róbert szerint ez az országra és a magyar színházi szakmára nézve is sokat elmond. A darab továbbra is aktuális marad, és a társadalom egészének szól, hiszen bárki, aki másként gondolkodik vagy kisebbségben van, bele tudja képzelni magát a szereplők helyzetébe.