A mini-Dubaj és a Városliget Zrt. tenderei kifogásolhatóak

A MÁV által kiírt mini-Dubaj projekt és a Városliget Ingatlanfejlesztő Zrt. tenderfelhívásai körül aggályok merültek fel. A nyílt tenderek ellenére a felhívások olyan összetett feladatokat tartalmaznak, amelyeket csak kevés cég tudna teljesíteni. A Közbeszerzési Hatóság (KH) ellenőrzése ellenére is átcsúsztak ezek a tenderek, amelyek a piaci versenyt korlátozhatják.

A Közbeszerzési Hatóság (KH) szigorú ellenőrzéseket végez a magyarországi közbeszerzések törvényességének biztosítása érdekében, amelyek közül az első a hirdetmény-ellenőrzés. Tavaly több mint 28 ezer hiánypótlási felhívást küldtek ki, amelyek a hibák kijavítását kérték az ajánlatkérőktől. A KH szerint az ajánlatkérők többsége orvosolja a felhívásban jelzett problémákat, így megakadályozva a jogsértéseket és a törvénytelen hirdetmények közzétételét. Ennek ellenére a bemutatott tenderek átmentek az ellenőrzésen.

A MÁV mini-Dubaj projektjének területrendezési tenderét 14 milliárd forint értékben írták ki, amelynek feladatai között szerepel az épületbontás, a vágány- és kapcsolódó infrastruktúra bontása, a bontási tervek készítése és a hulladékgazdálkodási feladatok. A MÁV egyetlen vállalkozóval végeztetné el az összes feladatot, amihez érvényes hulladékgazdálkodási engedély szükséges. A tender előírásai olyan specifikus referenciákat kérnek, amelyeket kevés cég tudna teljesíteni, így a piaci verseny korlátozott lehet.

A Városliget Zrt. tenderfelhívása még ennél is problémásabb, amely 1,5 milliárd forint értékben ír ki szállítmányozási és restaurálási feladatokat. A nyertes cégnek többek között a műtárgyállomány szállítását és a Millenniumi Emlékműhöz tartozó szobrok restaurálását kell elvégeznie. A kiírás szerint a pályázónak magának kell teljesítenie a szállítási és restaurátori feladatokat, alvállalkozók bevonása nélkül, ami jelentősen csökkenti a potenciális ajánlattevők számát.

A KH korábban kiadott egy közleményt, amely szerint különös figyelmet fordítanak a közbeszerzések részekre bontásának ellenőrzésére, hogy a kisebb cégek is esélyt kapjanak a részvételre. Azonban a bemutatott tenderek esetében a kiírók összevonták az eltérő feladatokat, ami korlátozza a versenyt és ellentétes a közbeszerzések céljával, amely az egészséges verseny biztosítása. A közbeszerzési szabályozás kötelezi a kiírókat, hogy vizsgálják meg, a feladatok szétoszthatóak-e, és ha igen, akkor részekre kell bontaniuk a felhívást.