Az üzemanyagárak emelkedésének okai

Az üzemanyagárak emelkedése a hazai piacon ismét napirendre került, miután az árak jelentősen meghaladták a régiós átlagot. Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter szabályozói lépéseket helyezett kilátásba, míg a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) főtitkára, Grád Ottó a drágulás mögött álló szakmai és gazdasági okokat ismertette.

A nemzetgazdasági miniszter szerint a kutaknak az áraikat a szomszédos országok szintjén kell tartaniuk, és nem érti az ármozgásokat, ezért komoly szabályozói lépéseket terveznek. Nagy Márton július 2-án dörgedelmes üzenetet küldött a piacnak, hangsúlyozva, hogy még mindig érvényben van a korábbi „elvárás”, hogy a kutak áraikat a szomszédos országok szintjén tartsák, és ennek érvényt fognak szerezni. Egri Gábor, a Független Benzinkutak Szövetségének elnöke szerint azonban az üzemanyagárak csökkenése a minisztériumon múlik, és a kereskedőknek nincs felelősségük az áremelkedésben.

Grád Ottó elmondása szerint a kőolaj világpiaci árát befolyásoló keresleti-kínálati viszonyok, geopolitikai, földrajzi és meteorológiai változások állnak az üzemanyagok drágulásának hátterében. Kiemelte, hogy az elmúlt hetekben a Közel-Keleti politikai helyzet és a nyári időszakban növekvő kereslet, valamint az amerikai hurrikánszezon okozta termeléskiesések is hozzájárultak az áremelkedéshez. A geopolitikai események, mint az Izrael-Hezbollah konfliktus és az Irán körüli feszültségek, valamint az Egyesült Államok hurrikánszezonja is befolyásolták a Brent-olajár emelkedését.

A forint gyengülése is jelentős drágító hatással van a dollárban beszerzett alapanyag- és termékjegyzésárakra, ami megnehezíti az üzemanyagárak összehasonlítását más országokkal. Az egyes országok üzemanyag-kiskereskedelme eltérő ütemben alkalmazkodik a nemzetközi változásokhoz, ami különbséget eredményez az árakban. A magyar piac rugalmasabb, így az áremelkedések és csökkenések gyorsabban érvényesülnek, mint a szabályozottabb horvát és szlovén piacokon.

A következő héten Romániában és Horvátországban az üzemanyagok jövedékiadó-tartalmának változása miatt várhatóan emelkedni fognak az árak, ami kedvezőbbé teheti a magyar árak összehasonlítását. Grád Ottó szerint a lakosság üzemanyagvásárlása nem csökkent, sőt májusban minimálisan emelkedett a tavalyi szinthez képest.

Az üdülő-nyaraló szezon és a mezőgazdasági munkák korai indulása miatt a kereslet bővülésére kell számítani, ami az árakban is megjelenik. Az EU-s finomítók tervezett nyári leállásai és az orosz olajra vonatkozó szankciós korlátozások miatt az import rugalmassága csökkent, ami érzékenyebbé teszi az egyensúlyt. Ukrajna stratégiaváltása és a katonai támadások az orosz finomítók és tárolókapacitások ellen némi hiányt generálhatnak, elsősorban a dízelpiacon.

A MÁSZ folyamatosan kommunikál a Nemzetgazdasági Minisztériummal, és bízik a megegyezésben a vitás kérdésekben, valamint abban, hogy a kormány segítséget nyújt az Adria-vezeték használatához kapcsolódó kedvezőbb tranzitdíjak elérésében. A szövetség vitatja a Központi Statisztikai Hivatal által számolt régiós üzemanyagárak módszertanát, mivel azok nem tartalmazzák az EKR-díjat és a kiskereskedelmi különadót. A prémium termékek részaránya a hazai kiskereskedelmi forgalomban újból növekszik, ami a minőségi termékek forgalmának konszolidálódását jelzi. Grád Ottó szerint a kormányzat partner a nemzeti érdeket jelentő kérdésekben, mint például a horvát tranzitdíjak csökkentése, de vannak vitásabb területek is, mint az árak regionális megítélése és a statisztikai módszerek.