Az EU új lépése miatt megugranak a dízelárak

Az Európai Unióban jelentős mértékben, akár 50-54 eurócenttel (197-213 forinttal) is nőhet a gázolaj ára a második kibocsátáskereskedelmi rendszer (ETS2) bevezetése után, amelynek célja a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése, miközben az alacsonyabb jövedelmű háztartások támogatását is szolgálja.

Az Európai Unió új kibocsátáskereskedelmi modellje, az ETS2, jelentős hatással lesz az autósok üzemanyagköltségeire és a háztartások fűtési költségeire. A Financial Times által idézett Veyt szén-dioxid-piaci elemző cég elemzése szerint a rendszer bevezetése után a gázolaj literenkénti ára várhatóan legalább 50 centtel emelkedik 2031-től.

Az ETS2 célja, hogy 2030-ig 55%-kal csökkentse az üvegházhatású gázok kibocsátását az EU-ban. Az előrejelzések szerint a növekedés 2027-től kezdődik, kezdetben literenként 14 centes többletköltséggel, amely 2031-re 54 centre emelkedik.

Az új rendszer hasonlóan működik majd az eredeti ETS-hez, amely az energiatermelők és a nehézipar kibocsátásait szabályozza. Az ETS2 megköveteli az üzemanyag-szállítóktól, hogy vásároljanak kibocsátási egységeket a szén-dioxid-kibocsátásukért, és ezeket a költségeket valószínűleg áthárítják a fogyasztókra. Az új rendszer nem ad ki ingyenes kibocsátási egységeket, hanem a bevételek egy részét egy „szociális éghajlatvédelmi alapba” irányítja.

Ez az alap az alacsonyabb jövedelmű háztartásokat és kisvállalkozásokat kívánja támogatni a szigetelés, az energiahatékonyság vagy a szén-dioxid-mentesített közlekedés költségeinek fedezésében, elősegítve ezzel a kevésbé szén-dioxid-intenzív tüzelőanyagok használatát.

Az ETS2 végrehajtása azonban nem mentes az ellentmondásoktól. Az üzemanyagköltségek emelkedése korábban tiltakozásokat váltott ki, mint például a 2018-as franciaországi „gilets jaunes” mozgalom és az idei év elején az EU-s mezőgazdasági termelők tiltakozásai. Marcus Ferdinand, a Veyt vezető elemzője szerint a szociális éghajlatvédelmi alap létrehozása egy „nagyon is politikai döntés”, de úgy véli, hogy a rendszer hatékony lesz és jelentős kibocsátáscsökkentést eredményez 2040-ig, különösen a közúti közlekedés terén.

Peter Liese, aki az ETS2 intézkedésről folytatott tárgyalásokat vezette, hangsúlyozza, hogy a szén-dioxid-árképzés nélkül az EU-tagállamok szén-dioxid-mentesítési erőfeszítései sokkal drágábbak és bürokratikusabbak lennének. Pascal Canfin, az Európai Parlament környezetvédelmi bizottságának elnöke azonban figyelmeztet, hogy ha a szén-dioxid-ár túl magas lesz, az elfogadhatatlan lehet minden európai számára.

Az épületfűtésre használt fosszilis energiahordozókra is érvényes lesz az ETS2, jelentősen drágul majd a szén is. Ha valaki például szénnel fűtene, akkor kilogrammonként 68 centes (268 forint) drágulással kell számolnia.

Az EU a harmadik országokban keletkező kibocsátást a karbonvámmal kívánja visszaszorítani, ami szintén drágulást eredményez majd.