Az Apple-botrány károsultjai hamarosan visszakaphatják pénzüket

Az Apple Pay szolgáltatás használata során technikai hiba miatt jogosulatlanul levont összegek visszatérítése kapcsán az MNB felszólította a bankokat a haladéktalan kártalanításra. A hibás terhelések összegének visszaküldését az Apple már megkezdte.

Az Apple-botrány néhány napja robbant ki, amikor felhasználók furcsa pénzmozgásokat észleltek számláikon, amelyekért az Apple Pay-t tették felelőssé. A cég pénteken azonosította a hiba forrását, amely sok magyar felhasználót érintett. Egyes esetekben akár 74 tranzakció is megtörténhetett percek alatt, összesen 550 ezer forint értékben. Az RTL egyik sztárjának számlájáról is jelentős összeget vontak le, ami pszichésen is megviselte.

Az OTP Bank frissítése szerint az Apple várhatóan napokon belül visszatéríti a hibásan levont összegeket. Az ügyfeleknek nem kell külön intézkedniük a visszatérítés érdekében.

A Raiffeisen Bank honlapján közzétett információk alapján az érintett ügyfelek a következő héten kaphatják meg a pénzüket. A bank a külső szolgáltató technikai problémája miatt történt téves terheléseket téríti meg.

Az Erste Bank is hasonlóan jár el, saját hatáskörben kezdte meg a téves terhelések visszafizetését. Az érintett ügyfeleknek semmilyen teendőjük nincs, a bank automatikusan korrigálja a téves tranzakciókat.

Az MNB azonban nem elégedett a jelenlegi folyamatok gyorsaságával, és „a leghatározottabban” felszólítja a pénzforgalmi szolgáltatókat, hogy haladéktalanul kezdjék meg az ügyfelek kártalanítását, összhangban a pénzforgalmi törvény előírásaival. Az MNB tudomása szerint az Apple a hibás terhelések összegének visszaküldését megkezdte.

Az MNB kifogásolta a pénzintézetek panaszkezelési gyakorlatát, elfogadhatatlannak tartja az ügyfelek Apple felé terelését. Az MNB soron kívüli vizsgálatot fog indítani, hogy feltárja, az egyes intézmények a jogszabályi előírásoknak megfelelően jártak-e el az ügyfelek bejelentésének fogadása és kártalanítása során.

A Gránit Bank is intézkedett ügyfelei pénzének biztonságáról. A bank az App Store incidens kapcsán azonnal cselekedett és több intézkedést tett ügyfelei pénzének biztonsága érdekében. A pénzintézet felvette a kapcsolatot az Apple-lel, letiltotta a jogtalan terheléseket indító kereskedői platformot és tájékoztatta ügyfeleit a teendőkről, valamint a kártyabiztonsági funkciók használatára hívta fel figyelmüket.

A technikai hiba miatt szerdán néhány óra alatt több mint kétmilliárd forintot vontak le tévedésből a magyar ügyfelektől. Az MNB emlékeztetett: az Apple által szerdán technikai okokból jogosulatlanul indított nagy mennyiségű tranzakció az ügyfelek által jóvá nem hagyott fizetési műveletnek tekintendő, azaz teljeskörűen visszajár. A hiba következtében a magyar ügyfeleknél szerdán 18-20 óra között mintegy 780 000 jogosulatlan terhelés történt több mint 2 milliárd forint értékben.

Az MNB üdvözli, hogy számos pénzforgalmi szolgáltató már megkezdte az ügyfelek kártalanítási folyamatát, az az elvárása, hogy ez minden érintett szereplőnél a lehető leghamarabb megtörténjen. Az MNB hangsúlyozza, hogy a pénzforgalmi törvény a fogyasztónak és a mikrovállalkozásnak minősülő ügyfelek esetében kitüntetett védelmet biztosít, és a számlavezető pénzforgalmi szolgáltató a felelős a visszatérítésért, a kártyaalapú fizetési műveletek esetében is.