A munkahelyi forradalom: Nők előtérben Magyarországon

Magyarországon egyre több vállalat építi be a rugalmas munkavégzést, a családbarát juttatásokat és a nők vezetői pozíciókba való segítését a szervezeti kultúrájába és működésébe. Az Egyenlítő Alapítvány által bemutatott "Sokszínűség és Befogadás: Gyakorlati útmutató és Esettanulmányok" kutatás szerint a nők és férfiak együttműködése, különböző világlátásuk révén, pozitív eredményeket hozhat a vezetésben.

Az Egyenlítő Alapítvány alapító-vezetője, Heal Edina kiemelte, hogy az útmutató célja konkrét példákon keresztül segítséget nyújtani a cégeknek a női munkavállalók és vezetők arányának növeléséhez. A kutatás, melyet a Kulturális és Innovációs Minisztérium támogatott, közel 70 oldalon keresztül mutat be hazai és nemzetközi jó gyakorlatokat. Heal Edina hangsúlyozta a sokszínűségű célok fontosságát, valamint a rugalmas munkakörülmények és családbarát juttatások szerepét a nők foglalkoztatásában. Az EU-s direktíva értelmében 2026-tól a tőzsdén jegyzett cégeknek legalább 30%-ban női vezetőkkel kell rendelkezniük.

Hevesi Nóra, a Tesco kommunikációs és kampány vezetője szerint a vállalatnál a munkatársak közel 70%-a nő, és bár a vezetői pozíciókban alacsonyabb a nők aránya, törekednek ennek javítására. Az áruházvezetőknél majdnem egyenlő a női és férfi vezetők aránya, az igazgatóknál pedig 33% a nőké. A Tesco vezetőtréningeket tart a sokszínűség előmozdítása érdekében, és éves munkavállalói elégedettségi felméréseket végez, amelyek szerint a dolgozók 80%-a szerint a cég befogadó munkahely. A vállalat érzékenyítő tréningeket is tart, például a menopauza témájában, és fogantatási támogatást is nyújt. Emellett a menstruációs szegénység ellen is harcolnak, áfamentesen kínálva a menstruációs termékeket a vásárlóknak és ingyenesen a munkavállalóknak.

Dr. Holló Márta, a Magyar Telekom vállalati kommunikációs igazgatója elmondta, hogy a Telekomnál a felsővezetők között a nők aránya jelenleg 27%, a cél pedig 40%. A vállalat tudatosan segíti a lányok pályaválasztását az IT-területen, és kötelező „tudattalan előítélet” képzéseket tart a munkatársak számára. Az apasági szabadság terén is törekednek a fejlődésre, több napot biztosítva az apukáknak a jogszabály által előírt kötelező szabadságon túl.

Jurecska Andrea, az ORGDesign Management Kft. ügyvezetője szerint a vállalatok egyre inkább igyekeznek visszaintegrálni a visszatérő kismamákat, és erősítik az apai szerepvállalást is. Hangsúlyozta, hogy a munkavállalói értékteremtést stratégiai szintre kell emelni. A Yale egyetem kutatása szerint az anonimizált önéletrajzok alapján a férfiaknak magasabb fizetést és jobb előrelépési lehetőségeket kínáltak, mint a nőknek.