Budapesti e-jegyrendszer: Bontás a Deák téren

A mai nappal, június 28-án megkezdődik a Deák Ferenc téri metróállomás Sütő utcai kijáratánál található beléptető kapuk bontása, amely a soha be nem fejezett budapesti elektronikus jegyrendszer egyetlen látható eleme. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) közleménye szerint a munkálatok várhatóan három héten belül befejeződnek.

A projekt körüli jogi eljárás márciusban ért véget, amelyet a BKK 2021 szeptemberében indított a Nemzetközi Választottbíróságon a kivitelező Scheidt&Bachmann (S&B) ellen. A BKK több tételben összesen 45,5 millió eurót és annak kamatait követelte a német cégtől, valamint kimondták, hogy a kivitelező szerződésszegése miatt jogos volt a 2014-ben kötött szerződés 2018-as felmondása. Idén márciusban tíz év után pont került az elbukott budapesti e-jegyrendszer körüli ügy végére, és a Nemzetközi Választottbíróság ítélete nyomán 5.950.000 euró összeget fizetett a BKK-nak a S&B cég.

A Tarlós István vezette városvezetés az utolsó pillanatig nem ismerte el, hogy problémák lennének a projekttel. Csak akkor szakítottak meg a szerződést a kivitelezővel, amikor a projekt finanszírozójaként szolgáló Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) felmondta a hitelszerződést. Az S&B eredetileg 91 millió euróért (akkori árfolyamon 27 milliárd forint) vállalta a rendszer tervezését, kiépítését és üzemeltetését, de a hét fázisból csak négyet hajtott végre, és a rendszer sosem vált működőképessé. A beléptető kapukat 2017 nyarán helyezték ki azzal, hogy az első időkben nyitott állapotban tesztelik, miközben „szoktatják az utasokat”. A BKK akkor azt ígérte, hogy 2018 nyarán záródnak a kapuk. Az akkori tervek szerint összesen 810 kaput szereltek volna fel a metróállomásokon, de ebből semmi nem lett.

A beruházásra költött csaknem 10 milliárd forintból mindössze 585 millió a hasznosítható elemek értéke, amely az S&B által leszállított kettő szerverpark hardver- és szoftverelemeiből áll. A választottbírósági per eredményeként sikerült a BKK korábbi vezetése által kifizetett összeget részlegesen visszaszerezni, így a budapestiek veszteségét mérsékelni. Ez az összeg a fővárosi közösségi közlekedés céljaira használható fel.

A leszerelt kapuk másra nem használhatók, ezért a társaság a vonatkozó szabályok figyelembevétele mellett hulladékként kezeli azokat. A munkálatok ideje alatt a gyalogosok zavartalanul használhatják a Sütő utcai kijáratot, a bontási munkák nagy része a metró éjszakai üzemszünete alatt történik majd.