Négysávos autópályát építenek a tenger alá Dánia és Németország között

A Dániát és Németországot összekötő Fehmarnbelt alagút jelentősen leegyszerűsíti majd a közlekedést Skandinávia és Közép-Európa között, az évtized vége előtt várható a teljes befejezése.

Az alagút a dél-dániai Lollandot és az észak-németországi Fehmarn-szigetet fogja összekötni, és első elemét X. Frigyes dán király avatta fel. Az uralkodó egy emléktáblát is leplezett le az alagút első, 217 méteres szakaszának bejáratánál, és saját képmásának érméjét dobta az időkapszulába, amely további emléktárgyakat is tartalmaz.

A Fehmarnbelt alagút a dániai Rødbyt fogja összekötni a németországi Puttgardennel, ahol jelenleg kompközlekedés biztosítja a kapcsolatot a két városka között. Az alagút befejezése után a vasúti menetidő 45-ről 7 percre csökken, míg autóval a négysávos autópályán 10 perc alatt lehet majd átjutni.

A leghosszabb a világon

A Sund & Bælt cég szerint a Fehmarnbelt lesz a világ leghosszabb, víz alatti alagútja. A megépítéséről több mint egy évtizede, 2011-ben döntöttek, a munkálatok a dán oldalon 2022-ben, a német oldalon pedig 2023-ban kezdődtek el.

Az alagút 89 betonelemből áll, amelyeket a Rødby kikötőjében öntenek ki, az első elemet 2023 májusában készítették el.

A projekt költsége 55,1 milliárd dán korona, ami napi árfolyamon körülbelül 2900 milliárd forintnak felel meg, és a dán adófizetők finanszírozzák. Az úthasználati díj mértékéről a dán kormány később fog dönteni.

Dánia korábban is sikeresen hajtott végre hasonló infrastrukturális projekteket, mint például az Øresund-szoroson átívelő híd és alagút kombinációja, amely Koppenhágát köti össze Malmövel, vagy a Sjælland és Fyn-szigetet összekötő közúti híd, amely jelentősen felgyorsította az autós forgalmat a két város között.