25, vagy 50 bázispontos vágás - ez itt a kérdés

Ma délután, fél négykor kamatdöntő ülést tart a cseh jegybank, ami a 2023. decemberében elkezdett kamatcsökkentési ciklus folytatását fontolgatja, de a nagy kérdés az, hogy az eddigi 50 bázispontos lépésközzel folytatják-e, vagy óvatosságból csak 25 bázispontot mernek megkockáztatni.

A cseh jegybank döntéshozói 25, vagy 50 bázispontos kamatcsökkentésen gondolkoznak, és a piaci szereplők is megosztottak a kérdésben. A Bloomberg elemzői pollja szerint csütörtökön 25 bázispontos csökkentés várható, és a húsz megkérdezett elemzőből csupán öt vár 50 bázispontos alapkamat csökkentést. A jegybankot mindig is az óvatosság jellemezte, és a döntéshozók között is még nagy a vita a kamatcsökkentés mértékéről.

Csehországban az infláció január óta 3% alatt van, májusban 2,6% volt, míg hó/hó alapon 0% volt az infláció. A korona az euróval szemben kissé erősödött, ami pozitívum a jegybank előrejelzéséhez képest. A gazdaság élénkülését jelzi, hogy a munkanélküliségi ráta 4%-ról 3,7%-ra csökkent, a bérek a vártnál gyorsabban emelkednek, és a szolgáltatószektorban továbbra is magas az árnyomás.

A gazdasági növekedés a fellendülés jeleit mutatja, hiszen az utolsó két negyedévben 0,4, illetve 0,3%-os növekedést tudott felmutatni az előző negyedévhez képest, ami jelentős előrelépés a közel egy évnyi stagnálás után. A munkapiac továbbra is feszes, és az infláció csak pár hónapja stabilizálódik a 2%-os inflációs cél körül, ami indokolhatja a jegybank óvatosságát.

A jegybanki nyilatkozatokból kiderül, hogy függetlenül attól, hogy ma 25, vagy 50 bázisponttal csökkenti-e a kamatokat, a kamatcsökkentési ciklus folytatása az év második felében várható, ha azt az adatok indokolják.

A cseh gazdaság egyik legfontosabb ágazata, az autóipar, jelentős növekedést mutatott az elmúlt évben. Tavaly éves szinten 17,7 százalékkal, 1478 milliárd koronára emelkedtek a cseh autógyárak és beszállítóik bevételei, a kivitel értéke pedig 23 százalékkal 1266 milliárd koronára nőtt. A három autógyár - Skoda, Hyundai és a TPCA - együttesen 1,398 millió személykocsit gyártott, ami éves összehasonlításban 14,8 százalékos növekedés. Az elektromos vagy hibrid meghajtású autók száma éves szinten 34 százalékkal, 181 ezerre emelkedett.

Az autóipar a GDP majdnem tíz százalékát állítja elő, és 2023 végén 141 862 embert foglalkoztatott, ami egy százalékkal több, mint 2022 végén. A beszállító cégek alkalmazottaival együtt az ágazat majdnem félmillió embernek ad munkát, az átlagos havi bér pedig 54 637 koronát tett ki, 26 százalékkal haladva meg az országos statisztikai átlagbért. Az autóipari szövetség elnöke, Martin Jahn szerint az idén várhatóan rekorderedmények születnek, ami nemcsak a cseh autóipar, hanem az egész cseh gazdaság számára is nagyon pozitív jelzés.