Soproni Tamás: Bekaptunk egy nagy ütést, de talpon maradtunk

Nem szabad többet hibáznunk, és oda kell figyelnünk arra, hogy megtartsuk a Momentum lényegét: Magyarország liberális, legszabadságszeretőbb embereit tömörítő pártja a miénk – jelentette ki Soproni Tamás az Indexnek. A Momentum frissen újraválasztott terézvárosi polgármesterét kérdeztük pártja kudarcos június 9-i eredményéről, tisztújításról, a Tisza Párt előretöréséről, a Fővárosi Közgyűlés következő öt évéről és a városvezetői sikereiről.

Az Indexnek adott interjúban Soproni Tamás többek között kijelentette, hogy nem aggódik a Momentumért, mivel erős közösségük van, és mások, mint a legtöbb párt. Úgy látja, a 2022-ben összefogott ellenzéki pártok közül már csak a DK és a Momentum maradt életben. Soproni szerint a Momentum négy százalék körüli eredménye még a létezésnek az a szintje, amikor dolgozni és küzdeni kell. Mint polgármester, hangsúlyozta, hogy járja az utcákat és beszélget az emberekkel, és a telefonjában a macskáiról és közterületi problémákról találhatóak fotók.

Soproni Tamás elmondta, hogy nem szeretne országos politikával foglalkozni, és Terézváros az első számára. Azt is hozzátette, hogy a választások bebizonyították, hogy azok a polgármesterek tudtak újrázni, akik hasonlóan gondolkodtak a saját településükkel kapcsolatban. Soproni szerint a Momentumra szükség lesz, ha bárki kormányváltást akar.

A Tisza Párt lendületét Soproni azzal magyarázza, hogy egyelőre nem mondott semmit sem a világról, és most mindenki belelátja, amit csak akar. Azt is hozzáfűzte, hogy a Tisza Párt előretörése nem jelenti azt, hogy nincs helye a Momentumnak az ellenzéki térfélen.

Soproni Tamás szerint a Momentum nagy hibája az volt, hogy nem ismerték be, hogy ez egy liberális párt. Úgy véli, a párt frissességét csak úgy lehet visszaadni, ha az alapoktól kezdve mindent újra átgondolnak.

A terézvárosi polgármester szerint a Fővárosi Közgyűlés átalakulása szomorú a budapestiek számára. Úgy látja, hogy a következő öt évben nehéz lesz összehozni bármilyen együttműködést a Fővárosi Közgyűlésben.

Soproni Tamás a terézvárosiaknak a Terézváros 2030 projekt folytatását ígéri, amely a kerület összes közterületét érinti. Tervei között szerepel az Airbnb-szálláshelyek kérdésének rendezése is egy online népszavazás keretében.

A Political Capital elemzése szerint a közösségimédia-hirdetések terén a kormányoldal jelentős fölényben van. 2023 december 31 és 2024 június 15 között Magyarországon összesen 4,151 milliárd forintot költöttek politikai hirdetésekre a Facebookon és a Google-ön, amelyből a kormányoldal (a Fidesz, a Megafon és a CÖF) 2,136 milliárdot költött, ami négyszerese annak, amit az összes ellenzéki párt összesen költött. A költések 84 százaléka egyébként a Facebookra és az Instagramra ment. A Momentum 93 millió forintot költött hirdetésekre, amivel az ellenzéki pártok között a második legnagyobb hirdető volt a DK után, amely 183 millió forintot fordított erre a célra. A Tisza Párt kampányának utolsó hetéig nem indított politikai hirdetést, és csak a Google-ön költött 8 millió forintot. A főpolgármester-jelöltek közül Szentkirályi Alexandra kampányára a Fidesz 112 millió forintot, Vitézy Dávid hirdetéseire összesen 69,7 milliót, míg Karácsony Gergelyre 19,5 milliót költött.

A kormányoldal költése nemcsak itthon kiemelkedő, hanem Európai szinten is rekordsokat ért el a választási kampány során. Az EU-ban Németországban költötték a legtöbbet politikai hirdetésekre (9,8 millió eurót), a második pedig Magyarország lett, de szorosan, 9,6 millió euróval. Az EU-ban a Fidesz volt a Google legnagyobb hirdetője, a 8 legnagyobb összeggel támogatott videóból öt a kormánypárté, és a dobogóra is a Fidesz videói kerülnek. Az elemzők azt is megjegyzik, hogy minden politikai tartalmú hirdetésre költött forintból 47 fillér ellenségképző narratíva terjesztésére ment.