A kormányoldal négyszer többet költött közösségi média hirdetésekre, mint az ellenzék

A Political Capital elemzése szerint a kormányoldal négyszer annyit költött közösségi média hirdetésekre (2,136 milliárd forint), mint az összes ellenzéki kihívó együttvéve (544 millió forint).

A december 31. és 2024. június 15. közötti időszakban Magyarországon összesen 4 milliárd 151 millió forint értékben költöttek politikai hirdetésekre a Facebookon és a Google-ön. Ebből a kormányoldal 2,136 milliárd forintot fordított kizárólag közösségimédia-hirdetésekre, míg az ellenzéki pártok összesen 544 millió forintot költöttek. Összehasonlításképp, egy országgyűlési választáson létezik kampányköltési limit, amely 2022-ben 1,177 milliárd forint volt, amit minden kampányeszközre, így a közösségi média hirdetésekre is figyelembe kell venni.

A Political Capital kiemelte, hogy a Fidesz nemcsak hazai, hanem európai szinten is jelentős összegeket költött hirdetésekre. A Google-ön az elmúlt bő öt hónapban az EU-ban a magyar kormánypárt lett a legnagyobb hirdető, és a nyolc legnagyobb összeggel terjesztett videó közül ötnek a Fidesz állta a cechjét.

A folyamatos, közel fél éven át tartó monitorozás során a Political Capital megállapította, hogy a kormányzati kommunikációs gépezet részét képezik olyan proxyszervezetek, mint a Megafon és a CÖF, valamint számos médium is együtt mozdul velük. Az elemzés szerint minden politikai tartalmú hirdetésre költött forintból 47 fillér ellenségképző narratíva terjesztésére ment, összesen 2522 darab hirdetés formájában, amelyekre 981 millió 380 ezer forintot költöttek. Ebből az összeg 98 százalékát kormányzati irányítású szereplők fizették, a maradék 2 százalékot pedig több ellenzéki párt között osztották meg.

A kormányoldal a választás legfontosabb témájává a háborút tette, hamis keretezéssel állítva, hogy a választáson a háború és a béke között kellett választani. Emellett a másik kiemelt ellenségképző narratíva célpontja Magyar Péter volt, akinek lejáratása a kampány domináns eleme maradt.